10 vinkkiä vaikuttavaan mainontaan

Digitalisoituminen, yksilöllisyys ja tunnepuolen merkityksen korostuminen. Nämä kolme suurta sosiokulttuurista muutosta vaikuttavat siihen, miten teemme valintoja ja miten mainonta meihin vaikuttaa. Mitä markkinoijan pitäisi ottaa huomioon omassa toiminnassaan?

1. Ole nopea: digitaalinen kuluttaja on yhä kärsimättömämpi ja mukavuudenhaluinen

2. Inspiroi: digitaalinen kuluttaja tylsistyy yhä helpommin

3. Ole selkeä ja yhdenmukainen: aivot eivät pysty käsittelemään useita viestejä ja ne pyrkivät joka tapauksessa luomaan kaikesta yhdenmukaisen tarinan.

4. Luo positiivisia mielleyhtymiä: symbolit, tarinat, brändit ovat tärkeitä huomion saamiseksi ja valinnan ohjaamisessa (autopilotti). Kun haluttu tunnevaikutus on mainoksen aikana korkealla, tulee brändinkin olla esillä.

5. Auta apinoimaan: ihmiset luontonsa mukaisesti matkivat toisiaan. Käytä esiintyjiä, jotka liityttävät suoraan tuotteeseen tai palveluun, sen käyttötilanteeseen tai haavekuvaan.

6. Tunnista vaikuttajat: ketkä jakavat kokemuksia, ketkä hakevat tukea muilta kuluttajilta ostopäätösten tueksi?

7. Anna yhteisiä kokemuksia: kommunikointi ja yhteenkuuluvuus ovat ihmisen perustarpeita, halu kokea yhdessä on meissä vahvana.

8. Julkisuushakuisuus, ihailun etsintä on yhä tyypillisempää: tue tätä ja anna arvoa uskollisille asiakkaillesi.

9. Tee asiakkaasta fiksu ostaja, anna tunne että kauppa kannatti.

10. Ympäröi tuotteesi ja palvelusi kauneudella. Kauneus tuo hyvää oloa. Ihminen tuntee ennen kuin tietää. Designin ja estetiikka korostuvat etenkin taantumassa.

Kirjoittaja: Taina Mecklin, MTV:n tutkimusjohtaja

Lähteet: TNS Monitor 2014, Kit Yarrow, Decoding the new consumer mind, Laurea/Jyrki Suomala, neuromarkkinoinnin perusteet

Miten teemme valintoja ja miten mainonta meihin vaikuttaa?

Lue lisää aiheesta:

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme