Älä seuraa vain lyhyen tähtäimen tuloksia

Liiketoiminnan ohjaamisessa on tärkeää, ettei keskitytä pelkästään lyhyen tähtäimen myynnin mittaamiseen, vaan fokus on myös pitkän tähtäimen vaikuttavuudella. Ohjaamalla markkinointia pitkän tähtäimen metriikoilla saavutetaan todennäköisesti paremmat tulokset.

Keskity siis mittaamaan mm.

  • pitkän tähtäimen vaikutusta myyntiin
  • brändipääoman kehitystä
  • brändin maineen kehitystä
  • hintajoustoa

(Lähde 1)

Tutkitusti tv-mainonnalla on korkein ROI niin lyhyellä kuin pitkällä tähtäimellä mitattuna. Verrattuna välittömään tuottoon, tv-mainonnan ROI on viiden vuoden kuluttua keskimäärin kaksinkertainen. (Lähde 2)

Lähteet:

Lähde 1: Les Binet & Peter Field: “Advertising effectiveness: the long and short of it”. IPA databank (1000 kampanjaa). Thinkbox UK.

Lähde 2: Gerald Neumüller: “Why TV is the Number One ROI Marketing Medium”. SevenOne Media.

Kirjoittaja: Leena Kuisma, MTV:n Insight Manager

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme