Liikkuvan kuvan käyttö kasvaa ja monipuolistuu

MTV Oy on tutkinut 5. kerran suomalaisten tapoja seurata ja käyttää liikkuvaa kuvaa. Lineraarisen tv:n katselu on edelleen suosituinta, ja useamman ruudun käyttö katselun rinnalla yleistyy. Lue yhteenveto tutkimusten päälöydöksistä tai perehdy tuloksiin tarkemmin artikkelin muodossa.

Yhteenveto tutkimuksista:

  • Lineaarisen tv:n katselu on suosituinta.
  • Muiden ruutujen käyttö tv-katselun aikana on kasvanut.
  • Useamman ruudun käyttö tv-katselun rinnalla painottuu nuoremmassa kohderyhmässä.
  • Suurin osa surffaa netissä tai sosiaalisessa mediassa.
  • Live-katselu on korkeaa niissä ohjelmissa, jotka kiinnostavat sosiaalisessa mediassa.
  • Mainonnan huomioarvioissa ei ole huomattu eroavaisuuksia useamman ruudun käyttäjien ja pelkästään tv:tä katsovan välillä.
  • Uudet useamman ruudun mainossovellukset voivat syventää mainonnan viestiä entisestään.
  • (Lähdetiedot: MC-Info & Cint-paneelit, MTV Oy Liikkuva kuva -tutkimukset 2013 sekä Thinkbox)

Lue tutkimuksista lisää:

Liikkuvan kuvan parissa vietetty aika kasvaa

Liikkuvan kuvan parissa vietetty aika kasvaa. Tavallinen tv-katselu on kahtena viime vuonna ylittänyt kolmen tunnin rajan per päivä.

Suomessa on nyt ennätysmäärä tv-vastaanottimia, ja yhä parempia sellaisia. Samalla myös tv-yhtiöiden nettitv-käynnistykset ovat kasvussa ja lyhyitä klippejäkin katsotaan verkossa yhä enemmän.

Suosituinta on katsoa tavallista lineaarista tv-lähetystä

Viikon aikana kuitenkin puolet suomalaisista katsoo ohjelmia myös tallennettuna ja netti-tv:täkin katsoo jo lähes puolet (45 %). Laskussa on puolestaan osto- tai vuokra-DVD:n käyttö.

Lokakuun tv-mittaritutkimuksen ja Finnpanelin kirjekyselyn perusteella noin 85 % (noin kolme tuntia) kaikesta liikkuvan kuvan katselusta on perinteistä tv:n katselua.

Muuta liikkuvan kuvan katselua on noin puolisen tuntia per päivä.

Viihdelaitteet kunnossa

35–54-vuotiaat suomalaiset ovat viihdevarustelussa johdossa. Heiltä löytyy keskimääräistä enemmän tabletteja, langattomia nettiyhteyksiä, kotiteattereita ja älytelkkareita.

Nuoremmilla korostuvat älypuhelimet, iptv-palvelut ja mediacenterit.

Sohvan äärellä käytetään useampaa ruutua

Muiden ruutujen (PC, tabletti, älypuhelin) käyttö samaan aikaan tv:tä katsoessa on kasvanut jonkin verran.

TV:n kanssa samaan aikaan jotain muuta ruutua usein käyttäviä on 30 %, kun kaksi vuotta aiemmin heitä oli vajaa neljännes.

Useampaa ruutua käyttävät ovat nuoria: 15–34-vuotiaissa yli 40 % käytti usein useampaa ruutua, kun taas 55–64-vuotiaissa jäätiin alle 20 %:n.

Kolmannes tässä vanhemmassa ikäryhmässä ei koskaan harrasta useamman ruudun käyttöä samanaikaisesti tv:n katselun yhteydessä.

Mitä käyttäjät sitten tekevät muilla välineillä tv-katselun rinnalla?

Tutkimuksen mukaan nuoret surffailevat netissä tai kommunikoivat kavereiden kanssa sosiaalisessa mediassa.

Neljännes sanoo suunnittelevansa tai tekevänsä samalla ostoksia. Yli 35-vuotiaissa korostuu asioiden hoitaminen.

Laajemmat ja luovemmat vaikutusmahdollisuudet

Miten useamman ruudun käyttö vaikuttaa katsomiseen?

Brittiläisen Thinkboxin tutkimusjohtaja Neil Mortensen toteaa, että ihmisen aivot ovat sopeutuneet tekemään useaa asiaa samaan aikaan. Havainnointikykymme on yllättävänkin hyvä.

Se, että tv:n katselun yhteydessä on mahdollista näppärästi käyttää muitakin ruutuja, on saanut perheet viettämään enemmän aikaa yhdessä.

Live-ohjelmissa on korkea some-suosio

Livekatselu on korkeaa ohjelmissa, joissa pöhinä somessa on korkeaa. Ne on pakko nähdä livenä, jotta pysyy mukana keskusteluissa eikä joudu juonipaljastusten uhriksi.

Esimerkiksi Julkkis Big Brother alkaa -ohjelma 3.9.2013 sai huikean määrän twiittejä ohjelman kuluessa. Se teki Subin katsojaennätyksen keskimäärin 817 000 katsojalla ja moukaroi some-ennätyksiä 22 000 twiitillä illassa.

Miten useamman ruudun käyttö vaikuttaa mainonnan vaikuttavuuteen?

Kun mainoksen viesti puhuttelee katsojaa ja se esitetään sopivassa ohjelmaympäristössä, sopivassa tarvetilassa, ei useamman ruudun käyttö haittaa, päinvastoin.

Thinkbox ei havainnut tutkimuksessaan eroa useamman ruudun käyttäjien ja pelkästään tv:tä katsovien mainonnan huomaamisessa.

Tv yhdessä muiden ruutujen kanssa on avannut uusia mahdollisuuksia. TV toimii edelleen tehokkaasti brändin rakentajana ja tehostaa nyt myös ostoprosessin loppuvaihetta.

Britanniassa uudet 2nd Screen -sovellukset avaavat luvallasi lisätietoa tv:ssä olleesta mainonnasta ja antavat etuja, joita muuten et saa – houkuttelevaa, eikö vaan?

Tutkimuksen taustaa

MTV Oy on toteuttanut tutkimuksen suomalaisten liikkuvan kuvan käytöstä vuodesta 2007 lähtien viisi kertaa. Tutkimuksen tiedonkeruun on toteuttanut MC-Info Oy.

Tutkimus pohjautuu Cint Oy:n web-paneeleista koottuun vastaajakuntaan, joka edustaa suomalaisia 15-64-v. netin käyttäjiä eri puolilla maata. Tulokset on painotettu iän ja sukupuolen mukaan. Viimeisin tutkimuskierros oli joulukuussa 2013 (vko 50), vastaajia 992.

Thinkbox on Britannian kaupallisten tv-yhtiöiden tutkimus- ja markkinointiyhtiö. Tutkimusjohtaja Neil Mortensen oli puhumassa TV-vuosi 2013 päivässä 23.1.2014. Esitys löytyy Finnpanelin sivuilta.

Artikkelissa on viitattu myös Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen ja paneelissa tehdyn erilliskyselyn tuloksiin.

Lisätietoja:

Taina Mecklin, MTV:n tutkimusjohtaja, Kuluttaja- ja markkinatuntemus

taina.mecklin (a) mtv.fi, puh. 010 300 5265

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme