Markkinointi-investointien tuottojen mittaaminen

Nykypäivänä markkinoinnilta odotetaan tiettyä tuottotasoa investoinneille.

Haastava taloudellinen tilanne, kiristyvä kilpailu ja tarve reagoida muuttuviin olosuhteisiin lisäävät mainostajien kiinnostusta siihen, miten markkinointi-investoinneista saadaan paras tuotto irti.

Myös Suomessa yhä useammat yritykset ovat alkaneet mallintaa myyntiin vaikuttavia tekijöitä, ja optimoimaan markkinointi-investointejaan ekonometrisen mallinnuksen tulosten perusteella.

Mainostajat haluavat tietää, miten esimerkiksi tv-kampanja tai sanomalehti-ilmoittelu vaikuttaa myyntiin, ja miten mediaeurot kannattaa jakaa eri toimenpiteiden kesken, jotta kokonaisuus olisi mahdollisimman tehokas.

Novartis Finland on hyvä esimerkki yrityksestä, jonka markkinointi-investointien allokointia ohjaa vahvasti data.

Novartis tekee mediatoimisto Dagmarin kanssa systemaattista myynnin mallinnusta, jonka tulosten perusteella on pystytty erottamaan mm. ne mediat, jotka tehokkaimmin lisäävät Novartiksen tuotteiden myyntiä.

Maajohtaja Henry Heinrichsin mukaan samalla investointimäärällä on pystytty tuplaamaan mainonnan tuottama lisämyynti (kts. lähde): Novartis panostaa merkittävän osan mediabudjetistaan tv-mainontaan.

Katso Henry Heinrichsin pomminvarma vinkki mainostajille:

Kirjoittaja: Leena Kuisma, MTV:n Insight Manager

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme