Mielet ja mainonta muutoksessa: Digitaalisuus

Maailmassa on vallalla ainakin kolme suurta sosiokulttuurista muutosta jotka vaikuttavat siihen, miten teemme valintoja ja miten mainonta meihin vaikuttaa: digitalisoituminen sekä yksilöllisyyden ja tunteiden korostuminen.

Digitaalisuus

Suomalaisista neljännes kokee olevansa digitaalisuudessa edelläkävijöiden joukossa, nuoret miehet erityisesti. Silti puolet suomalaista on varovaisia tarkkailijoita, henkilöitä jotka omaksuvat teknologiset asiat vasta muiden kokemusten ja suosittelujen kautta.

Älypuhelimista ja tableteista tullut kuitenkin tärkeä osa elämää, ilman mobiililaitteita ei haluta olla. Etenkin nuoret naiset rakastavat puhelintaan. Edelläkävijöille elämään välttämättömänä osana kuuluvat jo verkkokaupat, verkkolehdet ja netti-tv-palvelut sosiaalisen median ohella.

Kotona rentoutuminen tapahtuu yhä enemmän sähköisten medioiden avulla: sekä tv:n että elokuvien katselu on aiempaa suositumpaa, samoin älylaitteiden näpräily puhtaana ajanvietteenä. Perinteisen saunomisen suosio on sen sijaan laskussa!

Suomalainen kokee kiirettä ja haluaa tehdä yhä enemmän itseään kiinnostavia asioita. Jatkuvan tavoitettavuuden, ajankäytön pilkkoutumisen ja tekemisen päällekkäisyyden vuoksi täyden huomion saaminen on yhä vaikeampaa.

Kirjoittaja: Taina Mecklin, MTV:n tutkimusjohtaja

Lähteet: TNS Monitor 2014, Kit Yarrow, Decoding the new consumer mind, Laurea/Jyrki Suomala, neuromarkkinoinnin perusteet

Lue lisää:

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme