Mielet ja mainonta muutoksessa: (Järkevät) tunteet

Maailmassa ja Suomessa on vallalla ainakin kolme suurta sosiokulttuurista muutosta jotka vaikuttavat siihen, miten teemme valintoja ja miten mainonta meihin vaikuttaa: digitalisoituminen sekä yksilöllisyyden ja tunteiden korostuminen.

(Järkevät) tunteet

Epävarmoina aikoina tunteiden merkitys korostuu entisestään. Hintatietoisuus on noussut ja suomalainen haluaa olla yhä enemmän fiksu kuluttaja, tehdä ”hyviä diilejä”.

Isoja hankintoja harkitaan kauemmin ja päivittäisostoja joko keskitetään bonusten toivossa tai hajautetaan perus- ja juhlaostosten mukaan.

Hyvä diili ei kuitenkaan aina tarkoita mahdollisimman halpaa hintaa. Se voi olla nopeaa ja joustava ostotapahtuma (verkkokaupat), erinomainen palvelu (kauppahallit ja pienmyymälät) tai turvallisuus (takuu, laatu, kestävyys). Tärkeää on että syntyy tunne, ettei jää jostain paitsi ja että ostavaa asiakasta arvostetaan.

Kaikessa on yhä enemmän valinnanvaraa. Samalla ympäristö- ja eettiset asiat saavat miettimään omaa kuluttamista. Liika valinnanvara luo stressiä, myös ostamisen jälkeen, pohdinta jatkuu "valitsitko oikein?”.

Jälkimarkkinointi onkin tärkeää, tätä myös brändimainonta tukee ja asiakaspalvelu jos kysyttävää. Asiakkaan halu tuntea itsensä arvostetuksi kasvaa.

Ostopäätösprosesseja tutkittaessa on muistettava että kuluttaja tekee valintansa pääosin vaistonvaraisesti, autopilotilla, ja perustelee ne jälkikäteen rationaalisesti – koska tunnevaikuttimia on vaikea tunnistaa.

Kuluttamisessa juurevuus korostuu etenkin yli 45-vuotialla suomalaisilla: aitous, paikallisuus, laatu, ekologisuus ja terveellisyys. Nuoremmat ikäpolvet arvostavat brändejä, luksusta ja premiumia.

Kirjoittaja: Taina Mecklin, MTV:n tutkimusjohtaja

Lähteet: TNS Monitor 2014, Kit Yarrow, Decoding the new consumer mind, Laurea/Jyrki Suomala, neuromarkkinoinnin perusteet

Lue lisää:

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme