Mielet ja mainonta muutoksessa: Yksilöllisyys

Maailmassa on vallalla ainakin kolme suurta sosiokulttuurista muutosta jotka vaikuttavat siihen, miten teemme valintoja ja miten mainonta meihin vaikuttaa: digitalisoituminen sekä yksilöllisyyden ja tunteiden korostuminen.

Yksilöllisyys

Suomalaisten kasvavana trendinä viime vuosina on ollut yksilöllisyys: halu panostaa itseensä ja erottua muista. Digitaalisuus tukee halua tehdä omia valintoja ja oman jäljen jättämistä. Silti emme ole vielä lähelläkään esim. ruotsalaisten halua erottua joukosta tai olla esillä!

Minusta on mukava erottautua joukosta (%), lähde: TNS Monitor 2014

Nuoret miehet johtavat tässä trendissä: heillä halu erottautua on yllättäen nuoria naisia suurempi.

Yksilöllisyyteen liittyy myös digilaitteiden helpottama taltiointi, joka on jo tärkeämpää kuin itse kokeminen: kuvia otetaan jakamista varten, asioita tehdään jotta saadaan hyvän kuvan jaettavaksi!

Yksilöllisyyteen liittyy myös täsmämaterialismi: satsataan siihen mikä aiheuttaa itselle eniten mielihyvää. Suomi on hitaasti matkalla kohti nautinnollisempaa asennemaisemaa.

Kirjoittaja: Taina Mecklin, MTV:n tutkimusjohtaja

Lähteet: TNS Monitor 2014, Kit Yarrow, Decoding the new consumer mind, Laurea/Jyrki Suomala, neuromarkkinoinnin perusteet

Lue lisää:

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme