Panosta monimediallisuuteen

Kuluttajien mediakulutus on monikanavaista, ja niin tulisi olla myös markkinointiviestinnän suunnittelun. Tehokkain kokonaisuus rakentuu siitä, että kuluttaja kohdataan oikeaan aikaan oikealla viestillä oikeassa kanavassa.

TV:n ja internetin päällekkäiskäyttö kasvaa kohisten. Jopa kolme neljästä alle 35-vuotiaasta sanoo olevansa ainakin silloin tällöin netissä samanaikaisesti kuin katsoo televisiota (Lähde 1) .

Monen ruudun samanaikaisen käytön on todettu lisäävän tv-mainonnan aikaansaamia verkkohakuja sekä verkko-ostoja. Polku tv-mainoksesta ostotapahtumaan on entistä lyhyempi.

Ebiquityn tietopankin mukaan tv-mainonnan aikaansaamat brändihaut verkossa ovat kasvaneet keskimäärin kolmanneksen vuosina 2011-2014 verrattuna vuosiin 2008-2011. (Lähde 2)

  • Tyypillisesti TV-kampanja lisää brändiin liittyviä hakuja jopa 35 %.
  • Radiomainonnan on tutkittu lisäävän brändiin liittyviä hakuja verkossa jopa 52 % - ja tämä vaikutus on välitön: yli puolet radion aikaansaamasta brändiin liittyvästä verkkoselaamisesta tapahtuu vuorokauden kuluessa radiomainonnalle altistumisesta. (Lähde 3)
  • Pystyt tuplaamaan tulokset panostamalla oikeassa suhteessa brändiä rakentaviin ja aktivoiviin medioihin

Lähteet:

Lähde 1: MC-Info & Cint paneelit. MTV Oy Liikkuva kuva -tutkimukset joulukuu 2013.

Lähde 2: Ebiquity database 2008-2014 (4500 ekonometrista mallinnusta). Thinkbox UK.

Lähde 3: RAB DollyWagon/Other Lines/NMR. 23 kampanjaa.

Kirjoittaja: Leena Kuisma, MTV:n Insight Manager

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme