Tuloksellisen markkinoinnin kulmakivet

Miten markkinoinnista saadaan kaikki hyödyt irti ja se olisi mahdollisimman tehokasta? MTV:n Insight Manager Leena Kuisma kävi läpi kattavan tutkimusaineiston ja kertoo, mitä kannattaa huomioida.

Tuloksellisen markkinoinnin kulmakivet:

1. Jatkuva markkinointi-investointien tuottojen (ROI) mittaaminen ja optimointi

Myynnin ekonometrisella mallinnuksella voidaan tutkia, mitkä mediat toimivat tehokkaimmin myynnin lisääjänä ja millä medioilla markkinointi-investoinneista saadaan korkein tuotto. Tulosten pohjalta optimoidaan mediavalinnat.

2. Keskity parhaiten tuottaviin medioihin, kokeile myös uutta

Ebiquity UK:n tutkimuksen mukaan tv-mainonta tuottaa parhaan tuoton markkinointi-investoinneille. Mutta osa budjetista kannattaa varata uusille ratkaisuille, jotta voidaan löytää myös uusia tehokkaita markkinoinnin keinoja.

3. Panosta monimediallisuuteen

Kuluttajien mediakulutus on monikanavaista, ja niin tulisi olla myös markkinointiviestinnän suunnittelun. TV- ja internetin päällekkäiskäyttö kasvaa kohisten. Monen ruudun samanaikaisen käytön on todettu lisäävän tv-mainonnan aikaansaamia verkkohakuja sekä verkko-ostoja.

4. Tavoittele suurta yleisöä ja uusia asiakasryhmiä

Ne brändit, jotka kohdistavat viestinsä laajasti koko markkinalle, saavuttavat kolme kertaa suuremmat bisnesvaikutukset esimerkiksi liikevoiton, myynnin ja markkinaosuuden kasvun suhteen verrattuna niihin mainostajiin, jotka kohdentavat toimenpiteensä vain nykyasiakkaille.

5. Investoi 60 % budjetista brändiä rakentaviin medioihin ja 40 % aktivoiviin toimenpiteisiin

Pitkän tähtäimen menestymisen kannalta on ratkaisevaa säilyttää balanssi brändinrakennuksen ja lyhyen tähtäimen myyntiä aktivoivien toimenpiteiden välillä.

6. Tunteisiin vaikuttava mainonta on tuloksellisinta

TV on tutkitusti tehokkain mainosväline kun halutaan vaikuttaa ihmiseen tunnetasolla. Tunteisiin vaikuttavan mainonnan on todettu olevan kaksi kertaa tuloksellisempaa verrattuna puhtaasti informatiiviseen mainontaan.

7. Älä seuraa vain lyhyen tähtäimen tuloksia

Liiketoiminnan ohjaamisessa on tärkeää, ettei keskitytä pelkästään lyhyen tähtäimen myynnin mittaamiseen, vaan fokus on myös pitkän tähtäimen vaikuttavuudella.

Kirjoittaja: Leena Kuisma, MTV:n Insight Manager

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme