TV-mainonnan sanastoa

Olemme listanneet avuksesi yleisimmät termit ja lyhenteet, jotka liittyvät tv-mainontaan, -katseluun ja -ohjelmiin.

Kampanjakohtaiset tunnusluvut

Mainoskatkon keskikatsojamäärä (katkokontaktit)

Mainoskatkon minuuttiyleisöjen keskiarvo, joka ilmoitetaan joko tuhansina (000) tai suhteessa kohderyhmän kokoon eli TRP-määränä.

Kokonais-/bruttokontaktit, GRP ja TRP

Kampanjan mainoskatkojen keskikatsojamäärien summa (ilmoitetaan joko tuhansina tai TRP:nä).

  • GRP (gross rating point)= Kampanjan mainoskatkojen keskikatsojamäärien summa 10+ väestössä eli yli 10-vuotiaissa suomalaisissa.
  • TRP (target rating point) = Kampanjan mainoskatkojen keskikatsojamäärien summa muissa kohderyhmissä.

Kokonaiskontaktit lasketaan kaavalla: katkojen keskikatsojamäärien summa jaettuna kohderyhmän koolla kertaa 100 %.

Nettopeitto (RCH 1+, 000 tai %)

Kertoo kuinka moni kohderyhmästä on tavoitettu vähintään kerran kampanjan katkoilla. Ilmoitetaan tuhansina (000) tai osuutena kohderyhmästä (%).

Tehokas toisto (efektiivinen toisto)

Kampanjan tavoitteeksi voidaan asettaa esimerkiksi, että puolet kohderyhmästä (50 %) on nähnyt mainoksen vähintään kolme kertaa. Tällöin toistotavoitteen kaava on 50 % / 3+.

CPT (cost per thousand)

Kontaktihinta per tuhat katsojaa.

CPP (cost per point)

Kontaktihinta yhtä GRP/TRP -yksikköä kohden.

OTS (opportunity to see)

Laskennallinen luku, joka ilmaisee, kuinka monta kertaa kampanjan aikana vähintään kerran tavoitetun henkilön on ollut keskimäärin mahdollista nähdä mainos. Esim. TRP on 250 ja nettopeitto 65 %. OTS on tällöin 3,8 (250/65).

Ohjelmakohtaiset tunnusluvut

Keskikatsojamäärä (AMR, average minute rating, rating)

Ohjelman minuuttiyleisöjen keskiarvo etukatkosta ohjelman loppuun. Ilmoitetaan tuhansina (000) tai suhteessa kohderyhmän kokoon (TRP, target rating point).

Viikkokatsojamäärä

Ohjelman jakson eri esityskertojen keskikatsojamäärät laskettuna yhteen. Sisältää myös tallennekatselun. Käytetään kuvaamaan kokonaiskatsojamäärää, jos jaksolla on viikon aikana useita eri esityskertoja samalla tai eri kanavalla.

Katseluosuus (SHR-%, share of viewing)

Ohjelman katseluosuus sen hetken tv-yleisöstä eli kuinka moni tv:n katsojista katsoi keskimäärin kyseistä ohjelmaa.

Tavoittavuus (RCH-%, 3 min continuous)

Kuinka moni katsoi ohjelmaa vähintään 3 min yhtäjaksoisesti joko yhden esityskerran, viikon esityskertojen tai koko kauden osalta.

Profiili (ADH-%)

Kuinka paljon ohjelman katselusta tulee kultakin kohderyhmältä, esim. 60 % naisilta ja 40 % miehiltä.

TV:n katselua kuvaavat tunnusluvut

Katselu, katseluminuutit (ATV, average time viewed)

Yleensä keskimäärin per vuorokausi koko väestössä tai koko kohderyhmässä.

ATS (average time spend) = paljonko kanavaa katsoneet käyttivät sen parissa aikaa vuorokaudessa.

Katseluosuus (SHR-%, share of viewing)

Kanavan osuus kaikesta tv:n katselusta.

Kaupallinen katseluosuus (CSHR-%, commercial share of viewing)

Kanavan osuus mainosaikaa Suomessa myyvien kanavien katselusta (MTV3, Sub, AVA, MTV3 Total, Nelonen, Jim, Liv, Nelonen maksukanavapaketti, TV5, Kutonen, Fox, Discovery, MusicTV).

Kanavan tavoittavuus (RCH-%, daily/weekly reach)

Kuinka moni katsoo kanavaa päivän tai viikon aikana (väh. 1 min).

Profiili (ADH-%, adhesion, viewing profile)

Paljonko kanavan katselusta tulee kultakin kohderyhmältä.

Tutustu myös:

Käytämme Spotti.fi-sivustollamme evästeitä parantaaksemme palvelumme käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme