Mainos
Mainos
kauneusvinkit kansikuva nainen kauneus (5)

Iho kutisee ja kuumottaa – syksy voi aiheuttaa sinullekin ikäviä oireita

Aih! Tuntuuko iho kipeältä, jopa tulehtuneelta? Kesän väistyessä syksyn ja talven tieltä iho voi alkaa oireilla.

Vähentynyt auringonvalo, kirpsakat aamut, lämpötilojen heittelyt pakkasaamuista päivän plussa-asteisiin saattavat aiheuttaa sen, että iho tuntuu normaalia kuivemmalta, jopa pisteliään kipeältä. Tuttua voidetta levittäessä puhtaalle iholle iho ärtyykin.

Kuulostaako tutulta?

Syksyn saapuessa iho oireilee ja jopa herkistyy. Esimerkiksi atoopikoille syksy on vuodenaika, jolloin iho-oireet ja ihottuma usein pahenevat.

Tämä johtuu siitä, että auringon  UV-säteilyä on saatavilla vähemmän – aurinko lievittää atopian oireita. Talven kuiva huoneilma ja pakkaset voivat pahentaa ihottumaa entisestään.

Kutina ja kuiva iho kuuluvat atooppisen ihottuman yleisimpiin oireisiin. Ihon kuumotus voi liittyä pintaverenkierron vilkastumiseen – tällöin yleensä iho myös näyttää punertavalta.

Vinkkejä syksyiseen ihonhoitoon:

– Kosteuta ja rasvaa ihosi päivittäin! Pidä huolta, että ihosi saa riittävän kosteuden viettäessäsi enemmän aikaa sisällä, ilmastoiduissa tiloissa.

– Atoopikkojen ja kuivasta ihosta kärsivien kannattaa aloittaa perusvoiteiden säännöllinen käyttö viimeistään heti ihottuman ilmaantuessa.

– Kuori ihosi kerran viikossa hellillä tuotteilla – kuorinta elvyttää ja silottaa ihosi.

– Huomioi myös silmän alueen iho ja kaula. Ihosi on ohuempaa näillä alueilla ja alueilla on luonnostaan vähemmän talirauhasia.

– Valitse aina ihotyypillesi sopivat tuotteet. Jos huomaat ärsytystä, vaihda tuote herkemmälle iholle tarkoitettuun voiteeseen.

– Muista puhdistaa ihosi päivän päätteeksi hellillä tuotteilla. Liian kuivattavat tuotteet voivat tehdä hallaa.

– Liiku ulkona! Happirikas ilma tekee hyvää ihosi hengitykselle ja tuo terveen värin kasvoillesi – eli terveen punan. Verenkierto elpyy ja aineenvaihdunta vilkastuu. Panosta hyvinvointiisi terveellisellä ruokavaliolla, riittävällä veden juonnilla ja liikunnalla.

– Stressi pahentaa oireita, lämpötilan äkilliset muutokset ja oma hiki ärsyttävät herkkää ihoa. Harrastukset ja liikunta voivat joskus ärsyttää eritoten atoopikon ihoa, mutta liikunnan merkitys henkiseen hyvään oloon ja jaksamiseen ovat korvaamattomia.

– Lisää D-vitamiinia ruokavalioosi.

Videovinkki:

Katsomo-video ei ole saatavilla

Uusimmat: Ihonhoito

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme