Mainos
Mainos
leivontanurkkakansi1valmis

Yllättävästä ainesosasta superterveelliset sämpylät: Rutkasti proteiinia!

Olet ehkä käyttänyt kvinoaa puurossa, mutta tiesitkö, että sitä voi käyttää myös sämpylöiden tekoon?

Superruoaksikin kutsuttu proteiinipitoinen kvinoa ei välttämättä ole suomalaisille se kaikista tutuin raaka-aine, mutta sitä kannattaa käyttää salaattien ohella myös leivontaan. Ruokasivusto Allt Om Mat kertoo, kuinka valmistat superterveelliset kvinoasämpylät. 

Kvinoasämpylät

Ainekset (16 sämpylää):

½ pakettia tuorehiivaa
4 dl vettä
2 dl kvinoahiutaleita
7 dl spelttijauhoa, siivilöitynä
1 tl suolaa
(+ 1–2 dl spelttijauhoa pöydälle)

Valmistusohje:

1) Murenna hiiva kulhoon.

2) Liuota hiiva haaleaan veteen. Sekoita joukkoon kvinoahiutaleet, spelttijauho ja suola.

3) Vaivaa taikina notkeaksi ja anna kohota leivinliinan alla vähintään tunti.

Vinkki: Voit myös tehdä taikinan illalla ja leipoa sämpylät aamulla. Liuota silloin hiiva kylmään veteen kädenlämpöisen sijaan. Kohoamisaika on tällöin kahdeksan tuntia.

4) Laita uuni lämpiämään 225 asteeseen.

5) Kaada taikina jauhotetulle leipomisalustalle. Sirottele jauhoa taikinan päälle. Jaa taikina varovasti 16 palaseen. Pyri painelemaan taikinaa mahdollisimman vähän, koska taikinan kuplat tekevät sämpylät kuohkeiksi. Aseta sämpylät kahdelle levylle leivinpaperin päälle.

6) Paista uunin keskitasossa noin 15 minuttia.

Lähde: Alltommat.se

Uusimmat: Ajankohtaista

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme