Mainos
leivontanurkkakansi1valmis

Yllättävät korvikkeet vähentävät leivonnaisista kilokaloreita ja rasvaa – kokeile!

Jos haluat herkutella itse tekemilläsi leivonnaisilla, mutta pelkäät karttuvia kiloja, muunna reseptejä terveellisimmiksi.

Leipominen rentouttaa, mutta runsasrasvaiset herkut voivat kerääntyä ikävästi vyötärölle. Jos rakastat leipomista, kannattaa lempireseptejään keventää vähentämällä niiden sisältämän rasvan määrää. Kokeile seuraavia vegaanileipureillekin sopivia rasvan korvikkeita.

Omenasose: Omenasosetta käytetään usein korvaamaan öljy erilaisissa resepteissä, mutta sitä voidaan käyttää myös vaihtoehtona voille. Parhaiten omenasose toimii esimerkiksi kakuissa ja leivissä. Korvaa puolet reseptin voista omenasoseessa. Jos reseptissä pyydetään 100 grammaa voita, käytä 50 grammaa voita ja 50 grammaa omenasosetta. Jos ei haittaa, että leivonnaisesti tulee kosteampi ja se menettää vähän ilmavuuttaan, korvaa koko voimäärä omenasoseella. Näin saat herkustasi vielä vähäkalorisemman ja -rasvaisemman.

Avokado: Korvaa puolet voista muussatulla avokadolla eli käytä samaa taktiikkaa kuin omenasoseenkin kanssa. Avokadon käyttäminen vähentää leivonnaisten kaloripitoisuutta, mutta tekee niistä myös pehmeämpiä. Avokado sopii mainiosti esimerkiksi keksiresepteihin ja on täydellinen vaihtoehto silloin, kun haluat jättää maitotuotteet pois reseptistä.

Rypsiöljy: Joissain resepteissä voin korvaaminen öljyllä toimii hyvin – erityisesti silloin, jos resepti ohjeistaa käyttämään voisulaa. Kokeile lempiresepteilläsi, mihin niistä öljy toimii ja mihin ei. Rypsiöljyssä voi olla enemmän kilokaloreita kuin voissa, mutta siinä on vähemmän tyydyttyneitä rasvahappoja, kolesterolia ja natriumia.

Kreikkalainen jogurtti: Korvaa puolet keksireseptin voista kreikkalaisella jogurtilla, mutta puolita sen määrä. Jos siis reseptissä pyydetään 100 grammaa voita, laita 50 grammaa voita ja 25 grammaa kreikkalaista jogurttia. Näin saat kekseistäsi vähäkalorisempia ja vähennät myös niiden sisältämien tyydyttyneiden rasvahappojen määrää. Kokeile rohkeasti ja testaa, kuinka paljon voista voit korvata jogurtilla niin, että keksien maku ja koostumus vielä miellyttävät sinua.

Luumusose: Luumusose on vauvojen herkku, mutta se on myös vähäkalorisempi ja -rasvaisempi korvike voille. Korvaa reseptin koko voimäärä luumusoseella. Voit käyttää joko lasten valmissoseita tai soseuttaa luumut itse. Luumusose sopii erityisen hyvin resepteihin, jotka sisältävät suklaata tai kanelia.


(MTV LIFESTYLE)

Lähde: Fitsugar

Uusimmat: Ajankohtaista

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.