Mainos

Auto kerää hurjan määrän tietoa – kenen käyttöön se päätyy?

Nykypäiväiset autot keräävät paljon tietoa. Tietoja voidaan käyttää turvallisuuden lisäämiseen tai vaihtoehtoisesti suoramarkkinointitarkoituksiin. Kysymykseksi jääkin, että kuka omistaa auton datan?

Tiedätkö millaisia tietoja autosi kerää ja välittää eteenpäin – ja kenelle?

Tieto on valtaa ja kaikkea autosta tallentunutta tietoa on mahdollistakäyttää autoilijaa hyödyttävien palveluiden tarjoamisen. Tällä hetkellä autonvalmistajilla ja heidän valtuuttamillaan toimijoilla on suora pääsy ajoneuvojen dataan. Kuluttaja ei välttämättä ole kuitenkaan tietoinen kaikesta autonsa keräämästä, käsittelemästä, tallentamasta ja eteenpäin välittämästä tiedosta.

Paikkatiedot, matkan pituus, kännykät, jarrutukset, montako matkustajaa...

Dataa kertyy muun muassa paikkatiedoista, matkojen pituuksista ja kännyköiden yhteystiedoista. Muistiin kertyy myös äkkijarrutuksiin viittaavat turvavyön esikiristimen toiminnat, navigaattorin kohdetiedot, mittarilukemat, pysäköintitiedot, paikat missä sähköautoa on ladattu sekä moottorin käyntinopeudet ja väärinkäytökset. Myös vikatiedot tallentuvat. Kaikki tiedot on mahdollista välittää autonvalmistajalle.

Tiedot ajoneuvon tilasta, matkustajien määrästä ja autonkäyttötavoista antavat yrityksille mahdollisuuden tarjota yksilöllisiä, räätälöityjä palveluita.

Datan kerääminen mahdollistaa myös autoilun muuttumisen entistä turvallisemmaksi tulevaisuudessa. Paikannus- ja viestintälaitteita sisältävien ajoneuvojen tiedoista voidaan tehdä päätelmiä kuskin ajokäyttäytymisestä. Ennen pitkään on mahdollista näiden tietojen avulla lisätä niin turvallisuutta kuin mukavuuttakin.

Kampanja tietoturvan parantamiseksi

Autoliiton sivuilta käy ilmi, että 90 prosenttia eurooppalaisista ajattelee omistavansa ajoneuvonsa tiedot ja olevan sitä mieltä, että autoilijoiden tulisi lähtökohtaisesti saada itse valita jaetaanko niitä.

Tietojen meneminen palveluntarjoajille suoraan estää myös vapaan kilpailun.

My Car My Data -kampanja on käynnistetty yhteistyössä Autoliiton, FIA alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjen kanssa. Kampanjan tarkoituksena on nostaa tapetille autojen tietosuoja ja jokaisen kuluttajan oikeus päättää siitä, kuka tietoihin pääsee käsiksi.

Kampanjassa peräänkuulutetaan sitä, että jokainen eurooppalainen saisi itse valita kenen kanssa jakaa ajoneuvonsa tiedot.

Lähde: Autoliitto

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot