Mainos

Autoilija, jätä nämä tutut toimenpiteet ammattilaiselle

Osaatko ottaa kaiken huomioon esimerkiksi renkaita tai akkua vaihtaessasi? Todennäköisesti et. 

Auton huoltoon ja yleiseen kunnossapitoon liittyy monia yksinkertaiselta kuulostavia toimenpiteitä, jotka kuitenkin voivat vaatia yllättävän paljon osaamista ja muistamista tekijältään.

Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, mitkä ovat autoilijoiden tyypillisiä kompastuskiviä, joiden kohdalla kannattaa harkita asiantuntijan puoleen kääntymistä.

Renkaiden vaihtaminen

Renkaita vaihtaessa on tärkeää, että tunkki on riittävän tukeva, ja että nostoalusta ja -kohta ovat oikeanlaisia, ettei auto pääse vaurioitumaan tai aiheuttamaan vaaratilanteita.

Vaihtaessa on huomioitava myös kyseisiin vanteisiin sopivien pulttien ja mutterien valinta, ristiinkiristäminen sekä oikea kiristysmomentti, johon tarvitaan momenttiavainta. 

Jälkikiristystä ei saa laiminlyödä ja renkaiden säilyttämiseenkään ei sovellu mikä tahansa paikka.

Akun vaihtaminen

Oikean akun valitseminen nykyautoon ei ole aina yksinkertaista. Enää ei riitä, että akku mahtuu sille varattuun tilaan ja että kätisyys on oikea.

– Toisiin autoihin pitää syöttää virtaa erityistyökaluin koko akunvaihdon ajan, Vesalainen huomauttaa.

Osa autoista myös edellyttää, että uusi akku koodataan auton järjestelmään erityisellä testerillä.

Apuvirran antaminen

Sopimattomilla laitteilla tai huolimattomasti hoidettu apukäynnistys saattaa vaurioittaa auton sähköjärjestelmää ja lisälaitteita.

– Vaurioita voi pahimmassa tapauksessa tulla sekä virtaa antavaan että vastaanottavaan ajoneuvoon, Vesalainen sanoo.

Auton maalipinnan kiillottaminen 

Niin sanottu myllytys voi olla syytä jättää ammattilaisen huoleksi.

Myllytyskoneen huolimaton käsittely, liika paine tai vääränlaiset aineet voivat jättää auton maalipintaan pysyviä jälkiä.

Pahimmassa tapauksessa maalipinta voi palaa kokonaan puhki.

Moottoriöljyn ja jäähdytinnesteen lisääminen

Nykyautoihin kannattaa lisätä täsmälleen samaa öljyä, jota moottorissa on jo ennestään.

Öljynvaihdon yhteydessä on tärkeää, että käytettävä öljy täyttää valmistajan vaatimukset. Joissakin autoissa jakohihnakin kiertää öljyssä ja vääränlainen öljy saattaa johtaa jakohihnan ennenaikaiseen vaurioitumiseen.

Jäähdytysjärjestelmään on tarpeen lisätä samaa nestettä, jota siellä on jo valmiiksi.

– Enää ei edes samanvärisiä nesteitä välttämättä uskalla sekoittaa keskenään, koska ne saattavat väristä huolimatta erota koostumukseltaan, Vesalainen sanoo.

Artikkelia muokattu 27.10.2015 klo 8.42: Täydennetty kesken jäänyt lause.

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot