Mainos
Mainos

Autojen valoissa on suuria eroja – asiantuntija antaa pikakurssin

Nykyisin ajovaloissa on käytössä kolme eri tekniikkaa, jolla valo muodostetaan: Halogeeni, Xenon ja LED.

Xenon syrjäytti aikoinaan halogeenitekniikan ja nyt on sama käymässä xenonille LED-valojen yleistyessä. LED-valot ovat yleistyneet parin viime vuoden aikana niin, että monessa autossa on joko vakiona tai lisävarusteena LED-ajovalot.

Tien päällä nämä eri tekniikat tunnistaa värisävyistä, koska niiden värilämpötilat ovat erilaiset. Mitä korkeampi kelvin-lukema valolla on, sitä sinisempää ja kirkkaampaa valo on.

Valojen sävyeroja

Päivänvalo 6 500 K
Xenon 4 200 K
LED 5 500 K
Halogeeni 3 200 K

Mitkä ihmeen adaptiiviset valot?

Vuonna 2007 tuli markkinoille ensimmäiset adaptiiviset ajovalot. Virallinen nimi on mukautuva etuvalaisujärjestelmä (AFS). Ajovalot esimerkiksi kääntyvät ratin kääntökulman mukaan ja risteyksissä valaistaan auton etukulmat.

Pidemmälle viedyissä järjestelmissä myös ajovalokuvio muuttuu ajonopeuden mukaan ja vastaantulijoiden/edessä ajavien häikäisyä estetään muutamalla valokuviota automaattisesti tuulilasissa olevan kameran avulla. Puhutaan niin sanotusta häikäisemättömästä kaukovaloassistentista.

Jos autossa ei ole kaukovaloassistettia, niin kaukovalot täytyy kytkeä päälle ja pois oman harkinnan mukaan niin, että häikäistään mahdollisimman vähän muuta liikennettä. Tyydyttävästi valaistulla tiellä kaukovalojen käyttö on lain mukaan kielletty.

Valojen suuntauttaminen voi tulla kalliiksi

Vuonna 1995 tuli voimaan määräys, että autoissa täytyy olla laite, jolla säädetään kuorman mukaan valaisimien ja ajoneuvon suhteellista asentoa. Tämä voi olla manuaalinen matkustamosta käsin tehtävä säätö tai automaattinen auton akselistojen korkeuteen perustuva säätö.

Perusasetuksena ajovalot näyttävät 1-1,5 prosenttia alaspäin eli valokeila laskeutuu metrin matkalla 1-1,5 senttimetriä. Auton valojen suuntaus tarkastetaan katsastuksessa ja yleensä myös auton vuosihuolto-ohjelmaan sisältyy valojen suuntauksen tarkistus.

Ajovalojen suuntausta ei kannata lähteä tekemään itse, eikä sitä uusissa monimutkaisissa ajovalojärjestelmissä edes pysty ilman testilaitteita tekemäänkään. Suuntaus maksaa muutamasta kympistä muutamaan sataseen riippuen valotekniikasta.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme