Mainos

Auton valojärjestelmät syynissä – mitä etuja ne tarjoavat?

Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi

Kysymys: Mitä etuja eri valojärjestelmistä on kuljettajalle?

Vastaus: Auton valojärjestelmät kehittyvät hurjaa vauhtia. Uutta valotekniikkaa on tarjolla jo perheautoluokassa – ainakin parempien varustetasojen yhteydessä tai lisävarusteena. Auton hankintaa suunnitteleva kuluttaja joutuu usein pohtimaan, kannattaako valojärjestelmistä maksaa ylimääräistä.

Lähtökohtaisesti valojen päätehtävinä ovat oman auton havaittavuuden parantaminen ja kuljettajan havainnoinnin helpottaminen. Näin sateisena ja pimeänä vuodenaikana jokainen toivottavasti ymmärtää, että kaikki kuljettajan omaa havainnointia helpottava uudenaikaisten valojärjestelmien tarjoama lisävalaistus on tarpeen.

Päiväajovalot

Uudemmissa autoissa palaa valokatkaisimen ollessa 0-asennossa niin sanotut päiväajovalot. Usein päiväajovalojärjestelmä on toteutettu niin, etteivät mittariston valot tai auton takavalot pala ollenkaan. Tällä pyritään minimoimaan virrankulutus ja latauksen tarve, jolloin säästetään polttoainetta.

Takavalojen palamattomuus on kuitenkin turvallisuusriski erityisesti silloin, jos auton kuljettaja ei tiedosta asiaa. Kehotankin tutustumaan oman auton valojärjestelmän toimintaperiaatteeseen ja kääntämään valokatkaisimen ”ajovalot päällä” -asentoon, jolloin myös takavalot syttyvät. Tämä on tärkeää erityisesti silloin, kun ajo-olosuhteet heikkenevät sateen, sumun tai hämärän vuoksi.

Kääntymisvalot

Kääntymisvalojärjestelmä on useissa autoissa toteutettu niin, että riittävän alhaista nopeutta ajettaessa auto sytyttää sen puoleisen etusumuvalon, kummalle puolelle kuljettaja aikoo kääntyä. Valojärjestelmä tulkitsee kuljettajan aikomuksen suuntamerkistä tai jos suuntamerkkiä ei ole kytketty, ohjauspyörän liikkeistä. Toisissa autoissa kääntymisvalot on toteutettu etusumuvalojen sijaan omilla polttimoillaan valoumpioiden sisällä tai leditekniikalla.

Kääntymisvalo auttaa havainnoimaan risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä tuomalla lisävaloa risteyksen sille puolelle, jonne ollaan aikeissa kääntyä. Monissa autoissa molempien puolien kääntymisvalot syttyvät myös silloin, kun kuljettaja kytkee peruutusvaihteen päälle. Näin kuljettajan on helpompi seurata auton etukulmien liikeratoja peruuttaessaan.

Kaarreajovalot

Kaarreajovalot seurailevat ohjauspyörän liikkeitä ja kääntävät ajovalojen valokeilaa sen mukaisesti. Kaarreajovaloista on eniten hyötyä mutkaisella tiellä, jossa vanhat, kiinteät ajovalot, näyttävät suoraan metsään. Kääntyvä valokeila antaa kuljettajalle mahdollisuuden nähdä pidemmälle kaarteeseen, jolloin havainnot on mahdollista tehdä aiemmin. Näin kuljettajalle jää toiminta-aikaa enemmän.

Valoavustimet

Valoavustimet voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään: valonvaihtoavustimiin ja mukautuviin ajovaloihin. Valonvaihtoavustin vaihtaa kauko- ja lähivaloja kuljettajan puolesta, mikäli järjestelmä on kytketty toimintaan. Näin vapautetaan kuljettajan huomiokykyä valonvaihtoviiksen käsittelystä liikenteen seuraamiseen. Tämä on tärkeä apu erityisesti ikäautoilijalle.

Omakohtaiset kokemukseni valonvaihtoavustimista ovat, että kaukovalot vaihtuvat lähivaloille hieman liian aikaisin ja lähivalot kaukovaloille puolestaan liian myöhään. Toisaalta, pimeällä ajaa paljon autoilijoita, jotka käyttävät valoja näitä avustimia tehottomammin. Moottoritiellä valonvaihtoavustimen hyödyntäminen on kokeilemissani autoissa käytännössä osoittautunut mahdottomaksi. Tällöin kuljettajan on kytkettävä avustin pois toiminnasta ja vaihdettava kauko- ja lähivaloja perinteiseen tapaan.

Mukautuvat ajovalot puolestaan muokkaavat auton valokeilaa liikennetilanteeseen sopivaksi. Järjestelmä saattaa toimia täysin portaattomasti tai portaittain, automerkistä ja -mallista riippuen. Erillisiä kauko- ja lähivaloja ei siis enää tarvita vaan tie on aina tehokkaimmalla liikennetilanteen sallimalla tavalla valaistu.

Mukautuvia ajovaloja on näihin päiviin saakka ollut vain premium-luokan autojen nokalla, mutta nyt niitäkin on saatavilla jo kohtuullisemmalla rahallisella panostuksella – perheautoluokassa.

Ajonopeuden merkitys

Nykyaikaiset valojärjestelmät auttavat kuljettajaa ja hyviin valoihin kannattaa autoa hankittaessa satsata. Kun tehokkaiden valojen makuun pääsee, ei perinteisemmillä valoilla varustettua autoa enää haikaile. Kuljettajan on kuitenkin syytä muistaa, ettei tehokkaiden valojen tuomaa turvallisuushyötyä saa ulosmitata ajonopeutta nostamalla.

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot