Mainos
Mainos

Kitkarenkaat jakoivat lukijoiden mielipiteet – "märällä jäällä kelvottomat"

MTV Autot kysyi lukijoiltaan luottavatko he nastattomiin talvirenkaisiin omassa talviajossaan.

Kyselyyn saatiin torstaihin 29.10. mennessä yli 1000 vastausta, joista 58 prosenttia kertoi luottavansa kitkarenkaisiin. Renkaita perusteltiin ympäristöystävällisyydellä, äänettömyydellä ja Suomen leudontuneilla talvilla.

Perinteisiä nastarenkaita kannatti 42 prosenttia vastanneista. Yleisin nastojen valintaperuste oli niiden parempi pitävyys jäisellä alustalla.

Katso alta lisää lukijoiden astuaksia siihen, luottavatko he kitkarenkaisiin.

Kitkojen puolesta

Olen ajanut todella paljon kitkoilla kelillä kuin kelillä, ei ole tarvinnu ojassa käydä. Kyllä ratin ja selkänojan välissä on ”määräysvalta” pysyykö tiellä vai ei. Tilannenopeus ennen kaikkea. Ei tule niin hyviä nastarenkaita että alle laittaisin polttoainetta kuluttamaan..

En ole koskaan ajanut nastoilla, aina kitkat alla talvella! Olen siis tottunut kitkoihin.

Yli 10 vuoden kokemuksella ehdottomasti, ajan vuodessa n. 30 tuhatta km josta n. puolet talviaikaan, lumella kitka pitää paremmin kuin nasta ja on hiljainen joka pinnalla, ainoa huonopuoli on vesijää, mutta sitä esiintyy ehkä kerran kaksi talvessa. Kitka vaatii pienen muutoksen ajotapaan, mutta ehdottomasti parempi ratkaisu kuin nasta, joka syö asfaltin ja pitää hirveää meteliä, pelkällä asfaltilla nuljuaa nastojen varassa ja jarrutusmatkat ovat pitkiä, en suosittele missään nimessä nastarenkaita!

Olen luottanut jo vuodesta 1998, toki vaimon autoon laitetaan nastat vuodesta toiseen. Mielestäni nastoilla on kuitenkin suurempi psykologinen vaikutus kuin todellinen teho.

Olen ajanut kitkoilla lähes 15 vuotta ilman suurempia ongelmia. Keliolosuhteet täytyy tietenkin ottaa huomioon. Renkaat kuluttavat nastoja vähemmän teiden pintoja, josta tietenkin hyötyy yhteiskunta alentuneina teiden hoitokustannuksina. Tänä 15 vuoden aikana renkaat ovat kehittyneet paljon. Enkä näe mitään syytä luopua tekemästäni valinnasta.

Olen ajanut kitkarenkailla talvisin 90-luvun lopulta lähtien. Kertaakaan en ole jäänyt kiinni lumeen tai kolhinut ketään tuona aikana. Nastat eivät olisi siten tuoneet mitään lisäarvoa. Työmatkani on ollut tuona aikana pahimmillaan runsas 100 km yhteen suuntaan ja ajoa on syntynyt 30-40 000 km vuodessa.

Nastojen puolesta

En luota, märkä, jäinen tienpinta on kaikille renkaille nykytalvessa haasteellinen ja nasta puree hiukan paremmin liikkeelle lähdössä, kaarreajossa ja jarrutuksessa.

Jos kaikki ajaisivat kitkarenkailla niin tienpinta jäätyisi lumisilla osuuksilla peilikirkkaaksi jääksi. Onneksi nyt nastat karhentavat tienpinnat jolloin kitkoillakin pärjää. Jos kaikki ajo on suolatuilla ja jäättömillä teillä niin voisin harkita.

En luota. Uutena kitkat pitää joillain keleillä. Vaatii asfaltin suolausta, eli kesäkeliä. Autot ruostuu ja asfaltti kuluu märkänä nopeasti.

Minulla on ollut kumpaakin mallia. Kitkat olivat kalliit Nokialaiset. Lumella ne olivat hyvät mutta jäällä ja varsinkin märällä jäällä kelvottomat. Pitoa ei kerta kaikkiaan ollut. Jossain muissa olosuhteissa voivat toimiakin. Nyt alla Contin nastarenkaat ja huomattava parannus on.

Meilläpäin on tiet aina jäässä, jos haluaa pysyä tiellä, niin nastat on paras vaihtoehto. Kitkat ollut kerran ja päätin, että enää ikinä hanki sellaisia.

3-4 Autoa jarruttaa edelläsi ja Sinä luistelet jarruttaessasi peräkonttiin! Kiitos ja lompsa esiin!

Kun asuu Suomen mäkisimmässä kaupungissa, Kuopiossa, niin kitkalla ei tee muuta kuin luistelee kuin Sami Kapanen konsanaan. Kuopion mäet kun eivät ole niitä pienimpiä ja loivimpia mahdollisia. Etelän suolatuilla teillä saattaakin toimia. Ei kiitos enää toista talvea.

Ei väliä – turvallisuus on kiinni kuljettajasta

Turvallisuus on aina kiinni ratin ja selkänojan välissä!

Kitkat tai nastat, yritän ennakoida tilanteet. Ajokortti ollut 45 v. Etelä-Suomen talvet ajetaan suurimmaksi osaksi sulilla teillä. Turvaväli ja turha kiire pois.

Mielestäni keskustelu kitka- ja nastarenkaista on perusteiltaan väärillä urilla; oleellisin asia on kuljettajan asenne tien päällä. Suurimmat virheet ovat pienet turvavälit, ylinopeudet, turhat ohittamiset, myöhäiset vilkunkäytöt, kokonaisuuksien hahmottaminen, toisen kunnioittaminen jne. Kun näitä ei osata, pitäisi ensin paneutua näiden asioiden parantamiseen eikä miettiä jotakin rengasvalintaa. Nykyajan autojen tekniikat ovat niin hyvät, että esim. nelivedoilta voisi kieltää nastarenkaat kokonaan. Tosiasia on, että nastojen käyttöä pitää tavalla tai toisella rajoittaa jatkossa. Ilmanlaatu ja teiden kunto ovat varoittavia esimerkkejä. Itse en tule nastarenkaita käyttämään enää milloinkaan.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot