Mainos
Mainos

Luulitko olevasi riskitön kuski? Näin kävi naisten ajamalle autolle testissä

Naiskuljettajille tapahtuu enemmän lieviä onnettomuuksia kuin miehille. Kenelle autoilu on riskialtteinta?

Monet innovaatiot ja keksinnöt liittyvät riskien hallintaan ja turvallisuuden lisäämiseen, eikä ihme: kuolemme ja loukkaannumme melko usein pyörän selässä tai auton ratissa. Toisille loukkaantuminen on todennäköisempää kuin toisille.

Testasimme Heurekan Otatko riskin? -näyttelyssä, miten "vanhemmat naiset" pärjäävät ratissa.

Videolla auto täytetään kuskilla ja matkustajilla. Valittavissa on neljä eri kuskiprofiilia: 18-25-vuotiaita miehiä ja naisia sekä 25-44-vuotiaita miehiä ja naisia.

Kuskin ja kyydin profiili vaikuttavat siihen, miten pitkälle auto pääsee – siis mikä on todennäköisyys joutua onnettomuuteen.


Videolta näet, miten rouvasauto pärjäsi. Tilastollisesti naiskuljettajille tapahtuu enemmän lieviä onnettomuuksia kuin miehille.

Työmatka on päivän vaarallisin

Tiellä liikkujista enemmistö on aikuisia, 25-64-vuotiaita. Monen aikuisen normipäivään kuuluva työmatka voi kuitenkin olla päivän vaarallisin tapahtuma. Vuosittain työmatkaliikenteessä sattuu yli 20 000 tapaturmaa. 

Liikenneonnettomuuden riski kasvaa iän myötä. Riski lähtee kuitenkin nousemaan tasaisesti 70-vuotiaasta alkaen, ja se kasvaa selkeästi 75 vuoden jälkeen. Iäkkäät kuljettajat ovatkin yliedustettuina risteyskolareissa ja vakavissa liikenneonnettomuuksissa.  

Tutkimusten mukaan terveiden iäkkäiden harkitseva autoilu on turvallista. Yleensä iäkäs tiedostaa esimerkiksi reaktioidensa hidastumisen, ja ajaa siksi varovaisemmin kuin ennen.

Kuka on suurin riski liikenteessä?

Lopuksi lienee syytä selvittää, kenelle autoilu on riskialtteinta.

– Riski on nuorilla miehillä suurin. Yksi julkaisu on olemassa, jonka mukaan myös kyytiläisten profiili vaikuttaa. Eli nuori mies menee kovempaa, jos kyydissä on kavereita, kuin jos kyydissä olisi äiti ja hänen kavereitaan, kertoo näyttelyn projektipäällikkö Heidi Rosenström.

Nuorten 15–24 -vuotiaiden kuljettajien liikennekuolemanriski on koko väestöön verrattuna kaksinkertainen. Liikenneturvan haastattelututkimuksen mukaan joka kolmas nuori on melko usein rikkonut nopeusrajoitusta sekä maantiellä että taajamissa.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme