Mainos
Mainos

Näin toimii sähköinen huoltokirja

Sähköinen huoltokirja on nykyaikainen ja oiva työkalu auton huoltohistorian dokumentointiin. Sitäkin voi silti käyttää väärin.

Sähköisessä huoltokirjassa auton huoltotiedot tallennetaan maahantuojan tai valmistajan tietokantaan. Asiakas saa aina huollon jälkeen pyytäessään tulosteen, josta ilmenee auton koko huoltohistoria.

– Myös käytetyn auton ostajan on mahdollista selvittää auton huoltohistoria merkkiliikkeestä ilmoittamalla auton rekisterinumero, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen

Tarkempi ja kätevämpi kuin paperinen

Sähköisellä huoltokirjalla on merkittäviä etuja perinteiseen leimattavaan ja käsin täytettävään huoltokirjaan verrattuna.

Siihen on mahdollista tehdä tarkempia ja yksityiskohtaisempia merkintöjä kuin paperiseen huoltokirjaan, jolloin huolto- ja korjaushistoria tulee kaiken kaikkiaan dokumentoitua tarkemmin. Tarkasti dokumentoidun huoltohistorian perusteella esimerkiksi tekemättömät huollot ja huoltotoimenpiteet on helpompi havaita. Sähköinen huoltokirja pysyy tallessakin hansikaslokerossa pyörivää paperiversiota paremmin.

Käytettyä autoa ostettaessa sähköisestä huoltokirjasta pystyy päättelemään helpommin, onko auton ajokilometrejä mahdollisesti manipuloitu.

Jos uudehkossa autossa on paperinen huoltokirja, kannattaa selvittää merkkikorjaamolta, onko kyseiseen autoon olemassa sähköistä huoltokirjaa. Mikäli on, kuluttajan on syytä verrata sähköiseen ja paperiseen huoltokirjaan dokumentoituja kilometrimääriä.

– Jos sähköisen ja paperisen huoltokirjan merkinnöissä on heittoa, on syytä epäillä, että auton mittarilukemaa on rusikoitu, Vesalainen huomauttaa.

Sähköistäkään huoltokirjaa ei saa käyttää väärin

Jos autossa on sähköinen huoltokirja, merkkikorjaamo dokumentoi autoon tehdyt huolto- ja korjaustoimet aina sinne. Niin sanotuilla monimerkkikorjaamoilla on pääsy joidenkin autojen sähköisiin huoltokirjoihin.

– Osa maahantuojista tai valmistajista päästää monimerkkikorjaamot tekemään huoltomerkintöjä järjestelmiinsä veloituksetta, osa perii lisenssimaksua ja osa ei päästä ollenkaan, Vesalainen sanoo.

Oleellista on, että huollot on tehty valmistajan määrittelemän huolto-ohjelman mukaisesti ja kaikki huoltotoimenpiteet on tarkasti dokumentoitu joko sähköiseen tai perinteiseen huoltokirjaan.

– Vaikka sähköinen huoltokirja on erittäin hyvä asia, maahantuoja tai valmistaja ei saa käyttää sitä väärin. Sen avulla ei saa esimerkiksi edellyttää, että huoltotoimenpiteet tehtäisiin aina merkkikorjaamoissa, Vesalainen muistuttaa.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme