Mainos
Mainos

5 superterveellistä jyvää – lisää nämä ruokavalioosi

Health.com listasi terveellisiä, mutta hieman harvinaisempia viljoja ja muita monikäyttöisiä kasveja, jotka kannattaa sisällyttää ruokavalioon.

Vaihtelun vuoksi puuron voi pyöräyttää kauran lisäksi myös muista herkullisista vaihtoehdoista. Kokeile myös leivontaan uusia ideoita. 

Hirssi

Luontaisesti gluteeniton hirssi sopii esimerkiksi ruokaisiin salaatteihin ja puuroon. Terveellinen hirssi sisältää muun muassa magnesiumia ja mangaania.

Ohra

Ohra on yksi vanhimpia viljeltyjä viljoja. Ohran on todettu alentavan kolesterolia jopa enemmän kuin kauran. Se myös tukee ruoansulatusta ja suoliston hyvää bakteerikantaa.

Ohra on myös yksi kuitupitoisimmista viljoista, joten sitä kannattaa sisällyttää ruokavalioon esimerkiksi aamupuuron tai päivällisen lisukkeen muodossa.

Tattari

Tattari on luontaisesti gluteeniton vanha viljelykasvi, joka sisältää runsaasti ravintoaineita. Proteiinipitoisesta tattarista voi tehdä esimerkiksi leipää tai puuroa.

Musta riisi

Mustaa riisiä voi käyttää samalla tavalla kuin valkoistakin. Riisi sisältää runsaasti antioksidantteja, jotka saattavat suojata sydänsairauksilta, syövältä ja ylipainolta. Tummaan riisiin verrattuna musta riisi ehkäisee myös paremmin tulehduksilta. Se myös sisältää enemmän proteiinia, rautaa ja kuitua. 

Ruis

Suomalaisten rakastama ruis on yksi terveellisimmistä viljoista. Ruis on hyvää esimerkiksi leivissä ja puuroissa. Se pitää hyvin nälkää ja sisältää reilusti kuitua. 

Lähde: Health.com

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme