Mainos
Mainos

6 maukasta ainesosaa: Lisää nämä salaattiin ja kilot karisevat nopeammin

Makua parantavat ja vyötärönmittaa pienentävät ainesosat ovat taatusti hyödyllinen lisä päivittäiseen salaattiannokseesi. Kokeile!

Oletko joskus miettinyt, miksei runsas salaatin syöminen tunnu vaikuttavan mitenkään vaa'an lukemiin? Vaikka salaatit luetaankin terveysruoaksi, ei niiden syöminen automaattisesti tarkoita painon putoamista.

Salaattiin lisätään usein lisukkeita, jotka eivät tarjoa painonpudotukselle oleellisia asioita, kuten vähärasvaista proteiinia, kompleksisia hiilihydraatteja sekä kertatyydyttymättömiä rasvoja. Näitä tarvitaan hoikistumiseen, energiatasojen ylläpitämiseen ja mielitekojen taltuttamiseen.

Jos kuitenkin lisäät salaattiisi oikeanlaisia ainesosia, voi ateriastasi tulla todella täyttävä, maukas ja ravintorikas, mutta lisäksi siitä on oikeasti hyötyä painonpudotustavoitteesi saavuttamisessa.

Kokeile siis lisätä salaattiisi näitä herkullisia ja terveelliseen ruokavalioon sopivia lisukkeita!

1. Hampunsiemenet

Hampunsiemenet ovat trenditietoisen valinta, mutta ne ovat myös hyvä proteiinin, omega-3-rasvahappojen sekä kuidun lähde. Ne ovat maultaan hieman makeita, joten niistä on apua myös silloin, kun makeanhammasta kolottaa. Voit lisätä salaattiisi ruokalusikallisen näitä siemeniä, mikä tekee yhteensä noin 40 kilokaloria

2. Avokado

Puolikkaassa avokadossa on noin 160 kilokaloria, mutta ne kannattaa lisätä salaattiin iloisin mielin. Avokadossa on sydämelle ystävällisiä vitamiineja, kivennäisaineita ja terveellisiä rasvoja. Koska avokado on koostumukseltaan kermainen ja pehmeä, se voi toimia myös kastikkeen sijaisena eikä sinun tarvitse enää lisätä normaalisti käyttämäsi salaatinkastikkeen kilokaloreita salaattiisi.

3. Omenaviinietikka

Jos lisäät salaattiisi kaksi ruokalusikallista omenaviinietikkaa, helpotat jo suuresti painonpudotusurakkaasi. Omenaviinietikka saattaa nimittäin hillitä ruokahalua, kiihdyttää aineenvaihduntaa ja vähentää turvotusta ja nesteen kertymistä elimistöön. Koska ruokalusikallisessa on muutenkin vain viisi kilokaloria, ei siitä haittaakaan voi olla.

4. Chilit

Cayennen, jalapeñon ja muiden tulisten paprikoiden sisältämä kapsaisiini voi kiihdyttää aineenvaihduntaa ja auttaa tekemään olon kylläisemmäksi. Niitä ei usein mielletä salaatin ainesosiksi, mutta jos pidät mausteisesta ruoasta, pieni määrä tulista paprikaa voi tehdä salaatistasi hieman mielenkiintoisemman.

5. Fenkoli

Fenkolissa on voimakkaasti lakritsimainen maku, joka auttaa tyydyttämään nälkäsi. Lisäksi fenkolissa on antimikrobisia ominaisuuksia, jotka voivat vähentää turvotusta.

6. Mantelit

Manteleita ei turhaan kutsuta superruoaksi. Nämä pähkinät ovat täynnä sekä proteiineja että terveellisiä rasvoja, joten pysyt energisenä ja kylläisenä etkä sorru turhiin välipaloihin. Jos valmistat salaattia kotona, paahda manteleita uunissa muutaman minuutin ajan vahvistaaksesi niiden makua. Kourallisessa pähkinöitä on noin 130 kilokaloria.

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme