Mainos
Mainos

Aineenvaihdunnan vilkastuttajat ja proteiinipommit – tunnetko pavut?

Kaupan hyllyiltä löytyy nykyään runsaasti erilaisia papulajikkeita. Tuntemalla papulajikkeet osaat valita juuri oikeanlaisia papuja ruokaasi.

Vihreä papu

Vihreät pavut ovat hyvänmakuisia ja todella vähäkalorisia. Toisaalta niissä on myös melko vähän hyödyllisiä ravintoarvoja, kuten kuituja ja proteiinia, verrattuna muihin papuihin. Kuten melkein kaikissa pavuissa, vihreissä pavuissa on runsaasti aineenvaihduntaa parantavaa folaattia eli foolihappoa.

Ravintoarvot sadalle grammalle vihreitä papuja:

Energiaa 36 kcal

Rasvaa 0,2 grammaa

Ravintokuitua 2,6 grammaa

Proteiinia 2,2 grammaa

Rautaa 0,8 milligrammaa

Kidneypapu

Kidneypavut sisältävät runsaasti kuituja ja proteiineja, joten ne ovat erinomainen ruoka-aine esimerkiksi lounaalle. Ne täyttävät pitkäksi aikaa ja tasapainottavat verensokerin heilahteluja ja aineenvaihduntaa. 100 grammassa kidneypapuja on 8 grammaa proteiinia ja saman verran ravintokuitua.

Ravintoarvot sadalle grammalle papuja:

Energiaa 110 kcal

Rasvaa 0,5 grammaa

Ravintokuitua 8 grammaa

Proteiinia 8 grammaa

Rautaa 2,9 grammaa

Adukipapu

Adukipavut ovat voimakkaan makuisia ja hyvin sulavia papuja. Niissä on runsaasti proteiinia, ja ne täyttävät pitkäksi aikaa. Ne sopivat makunsa puolesta erinomaisesti liharuokien kumppaniksi. Niissä on myös elimistölle hyödyllisiä kivennäisaineita. Adukipavut murentuvat helpommin kuin muut pavut, joten ne sopivat todella hyvin muhennoksiin tai vaikka lihamurekkeeseen.

Ravintoarvot sadalle grammalle papuja:

Energiaa 137 grammaa

Rasvaa 0,2 grammaa

Ravintokuitua 5,5 grammaa

Proteiinia 9,3 grammaa

Rautaa 1,9 milligrammaa

Valkoinen papu

Valkoiset pavut maistuvat miedolta ja sopivat siksi monipuolisesti erilaisiin ruokalajeihin. Ne sisältävät proteiinin ja kuidun lisäksi runsaasti rautaa, b-vitamiineja ja foolihappoa. Valkoisia papuja voi myös idättää. Idättäminen moninkertaistaa pavussa olevat vitamiinit. Papujen idut ovat täysin syötäviä, mutta liikaa idätettyinä pavut saattavat alkaa maistua hieman karvaalta.

Ravintoarvot sadalle grammalle papuja:

Energiaa 110 kcal

Rasvaa 1 gramma

Ravintokuitua 8 grammaa

Proteiinia 7 grammaa

Rautaa 3,7 milligrammaa

Soijapapu

Soijapavut ovat kaikista pavuista ravintorikkaimpia. Ne sisältävät paljon proteiinia, terveellisiä aminohappoja, vitamiineja, kalsiumia, rautaa ja antioksidantteja. Myös soijapapuja voi idättää.

Ravintoarvot sadalle grammalle papuja:

Energiaa 178 kcal

Rasvaa 8 grammaa

Ravintokuitua 7,1 grammaa

Proteiinia 16,1 grammaa

Rautaa 3,8 milligrammaa

Mungpapu

Mungpavut ovat suloisen pieniä papuja, jotka sopivat monipuolisesti ruoanlaittoon. Niistä voi myös idättää terveellisiä ituja. Mungpavut sisältävät erityisen runsaasti proteiinia ja ravintokuitua.

Ravintoarvot sadalle grammalle papuja:

Energiaa 320 kcal

Rasvaa 1,5 grammaa

Ravintokuitua 16 grammaa

Proteiinia 24 grammaa

Rautaa 6,5 milligrammaa

Lähde: Fineli.fi, Olivian.fi

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme