Mainos
Mainos

Lisää energiaa ja tehostusta ruoansulatukseen – kokeile näitä!

Yrttejä on hyödynnetty jo vuosituhansien ajan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Luonnon herätessä kevääseen, yrtit ja ravintokasvit versovat niityille ja viherpeukaloiden ikkunalaudoille.

Oikein käytettynä yrtit toimivat luonnollisena lääkkeenä ja energiatasoa kohottavana ravintolisänä.

Nokkonen on C-vitamiinipommi

Luonnonantimista tutuimpiin kuuluvat keväällä ilostuttava voikukka, joka on varsinainen vitamiinipakkaus ja raudan lähde. Läpi kesän kukoistava nokkonen puolestaan on yksi arvokkaimmista luonnon yrteistämme. Sen C-vitamiinipitoisuus on viisinkertainen appelsiiniin nähden ja kaloriarvo vastaa perunaa.

Jos viljely tuntuu keräilyä luontevammalta, voi kotiin perustaa oman ruukkupuutarhan erilaisille ravintokasveille. Myös silmien terveyttä edistävä vesikrassi ja muun muassa anti-allergeenisia ominaisuuksia omaava persilja onnistuvat hyvin ruukkuolosuhteissa.

Parantavista yrteistä apua vaikka ruoansulatusongelmiin

Biokemisti FT Timo Lehto Nordic Premium Groupista tuntee hyvin yrttien ja ravintokasvien voiman.

– Yrttien sisältämä klorofylli, eli lehtivihreä on kuin kasvien verta, joka sisältää erittäin paljon tehoaineita. Lisäksi yrtit kehittävät runsaasti suoja-aineita erilaisia ulkopuolisia uhkia, kuten kylmyyttä, auringonvaloa, hyönteisiä, sienitauteja ja bakteereja vastaan. Lehtivihreästä ja suoja-aineista on lääkinnällistä hyötyä ihmisille, Lehto kertoo.

Yrtit kannattaa ottaa osaksi ruokavaliota, sillä ne sisältävät runsaasti vitamiineja, mineraaleja ja hivenaineita maistuvassa muodossa. Lehdon mukaan yrteistä on myös apua tehoaineiden imeytymisessä ja elimistön yleisen tasapainon ylläpitämisessä.

– Ruoansulatusongelmista kärsiviä voi saada helpotusta yhdistämällä ruokavalioon yleisesti siedettyjä ja vatsan toimintaa avustavia yrttejä, joiden avulla saadaan rakennettua ihanteellinen ympäristö suolistoon.

Suoliston ongelmia helpottavia ruuansulatusyrttejä ovat esimerkiksi fenkolin siemen, inkivääri, latva-artisokka, kardemumma, kamomilla, kuminan siemen ja aniksen siemen.

Lähde: Deski/ Nordic Premium Group

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme