Mainos
Mainos

Maksimoi treenauksen hyödyt: Yhdistä näitä proteiineja!

Mitä sinä juot liikuntasuorituksen jälkeen? Lue, mitä tuore tutkimus suosittelee nautittavaksi!

Tiedät varmaankin, että lihaksesi janoavat proteiinia rankan treenin jälkeen? Tuore, Journal of Applied Physiology -lehdessä julkaistu tutkimus kuitenkin osoittaa, että lihaksille parasta on saada proteiinia sekä maitotuotteista että soijasta.

Teksasin yliopiston tekemässä tutkimuksessa 16 tervettä aikuista nautti joko proteiineja yhdessä sekä soijasta että maitotuotteista tai vain maidosta saatavaa heraproteiinia tunti kestävyysharjoittelun jälkeen. Tutkijat ottivat osallistujilta verinäytteet sekä koepalat lihaksista ja huomasivat, että soijasta ja maitotuotteista yhdessä tullut proteiini pitkitti tiettyjen aminohappojen kulkua lihaksiin tunnin pidempään kuin heraproteiini yksinään.

Maitotuotteet sisältävät sekä kaseiinia että heraproteiinia, soija puolestaan sisältää soijaproteiinia. Ne kaikki imeytyvät elimistöön eri tahtia, joten kun ne yhdistetään, toimivat ne tutkimuksen mukaan paremmin ja pidempään kuin yksinään nautittuna.

Tällä on merkitystä, sillä aminohapot ovat lihasten rakennusaineita – mitä enemmän aminohappoja pääsee lihaksiin, sitä enemmän lihakset kasvavat ja sitä paremmin ne palautuvat.

Nauti siis treenin jälkeen vaikkapa smoothie, johon yhdistät maitotuotteita, kuten maitoa tai jogurttia sekä jotain soijatuotetta, kuten tofua tai soijamaitoa.

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme