Mainos
Mainos

Palkokasvi ladattu proteiinilla – enemmän rautaa kuin jauhelihassa

Kikherneistä valmistetaan muun muassa hummusta ja falafelia. Jos et ole noiden kasvisruokien ystävä, lisää kikherneitä pähkinöiden tapaan sellaisenaan lounassalaattiisi tai vihannesten mukana pataan muhimaan.

Auttaa painonhallinnassa

Muiden papujen tapaan kikherneet sisältävät runsaasti kuituja. Kuidut parantavat ruoansulatusta ja helpottavat ummetusta.

Kikherneet sisältävät runsaasti proteiinia

Finelin mukaan ilman rasvaa paistettu, naudanpaistista tehty jauheliha sisältää 11,3 grammaa rasvaa ja 26,6 grammaa proteiinia per 100 grammaa. 100 grammaa kuivia kikherneitä sisältää 20 grammaa proteiinia. Toisin kuin jauhelihassa, niissä ei ole lainkaan haitallisia tyydyttyneitä rasvahappoja. Runsaan proteiinipitoisuutensa vuoksi ne sopivat erinomaisesti osaksi terveellistä ruokavaliota.

Korkea rautapitoisuus

Kikherneet toimivat luonnon omana energiapommina niiden korkean rautapitoisuuden vuoksi. Niitä voi suositella rautapitoisuutensa vuoksi erityisesti raskaana olevilla tai kuukautisten aikana raudanpuutteesta kärsiville naisille. Myös kasvuiässä olevat lapset tarvitsevat runsaasti rautaa. 100 g paistettua naudanjauhelihaa sisältää vähemmän rautaa kuin 100 g kuivia kikherneitä.

Kikherneet tasapainottavat verensokeria

Runsaan proteiinipitoisuutensa vuoksi kikherneet vievät nälän pitkäksi aikaa ja tasapainottavat verensokerin heilahteluja.

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme