Mainos
Mainos

Vatsan putsaaja nappaa rasvaa – saatko tätä tarpeeksi?

Kuitupitoinen ruoka tekee kylläiseksi, pitää kolesteroliarvot kurissa, puhdistaa suolta ja auttaa painonhallinnassa.

Ravintokuiduksi kutsutaan imeytymättömiä hiilihydraatteja, sekä liukoisia että liukenemattomia kuituja. Niitä saa kaikista kasvikunnan tuotteista. Naisten tulisi nautiskella kuitua ainakin 25 grammaa, miesten jopa 35 grammaa päivässä.

Sydänliiton mukaan suomalaiset saavat kuitua keskimäärin 21 grammaa päivässä. Täysjyvätuotteet, marjat sekä hedelmät, juurekset ja kasvikset, sekä pavut, linssit ja herneet ovat hyviä vatsan omia "tiskiharjoja" ja kuidun lähteitä. Kuituja voi sanoa vatsan putsaajiksi monestakin syystä: ne sitovat itseensä ravinnosta saatua kolesterolia ja elimistön tuottamaa sappihappoa.

Kuitu sitoo itseensä paljon vettä, joten se pitää olon kylläisenä.

Vyötärön paisuminen kuriin

Tutkijat arvioivat, että aikuinen ihminen lihoo keskimäärin noin 400 grammaa vuodessa.

Jos lisää 10 grammaa kuituja päivittäiseen ruokavalioon, saattaisi tutkijoiden mukaan lisäkiloja tulla kymmenyksen vähemmän ja viljakuiduilla viidenneksen vähemmän. Esimerkiksi yhdessä ruisnäkkileivän palassa on noin kolme grammaa kuituja.

Tutkimukseen osallistujien paino nousi vuodessa 39 grammaa vähemmän jokaista päivittäistä 10 gramman kuituannosta kohden. Viljakuitujen vaikutus oli melkein kaksinkertainen. Lisäksi vyötärön paisumista hillitsi kuidun määrän kasvattaminen.

Tutkimusta varten yli 89 000 tervettä, eurooppalaista, 20–78-vuotiasta aikuista arvioi ruokavaliotaan, minkä jälkeen heitä seurattiin keskimäärin 6,5 vuoden ajan. Osallistujien paino ja vyötärönympärys mitattiin tutkimuksen alussa ja lopussa.

Lähteet: Sydänliitto, Journal of Health

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme