Mainos
Mainos
Radalla
Tammikuussa Subilla!
Lisätiedot

VR:n junilla tehdään vuodessa yli 82 miljoonaa matkaa. Me matkustamme töihin, lomalle, harrastuksiin, festareille ja rakkaiden luo. Subin uusi Radalla–sarja sukeltaa rautatieläisten arkeen ja kertoo, kuinka junat matkustajineen kulkevat Suomessa kaikkina vuodenaikoina ja kaikissa olosuhteissa. Veturinkuljettajien ja konduktöörien ohella sarjassa kuullaan matkustajien aitoja ja erikoisiakin tarinoita, ja kurkistetaan myös junavarikon sekä liikennettä ohjaavan operaatiokeskuksen arkeen.

Radalla

Radalla-ohjelman konduktööri muistelee uransa tiukinta paikkaa: "Se tuntui ihan ylitsepääsemättömän hankalalle"

30. tammikuuta alkavassa Subin uudessa Radalla-ohjelmassa tavataan konduktööri Amir Jedidi, joka luovii päivittäin työssään pääkaupunkiseudun vilkkaassa lähijunaliikenteessä.

Subin uusi Radalla–sarja sukeltaa rautatieläisten arkeen ja kertoo, kuinka junat matkustajineen saadaan turvallisesti perille kaikkina vuodenaikoina ja kaikissa olosuhteissa. Ohjelmassa esitellään muun muassa pääkaupunkiseudun lähiliikenteen konduktööri Amir Jedidi

Jedidi on tehnyt työtään nyt vuoden ajan ja kertoo haaveilleensa jo pienenä poikana junien parissa työskentelystä. Haaveet kuitenkin unohtuivat joksikin aikaa, mutta armeijan jälkeen hän huomasi ilmoituksen, että haku konduktöörikouluun oli päällä. Hän haki, pääsi sisään ja nauttii nyt työstään, jossa maisemat vaihtuvat tiuhaan tahtiin. 

– Varsinkin ennen konduktöörin työ oli vähän enemmän arvostettu ammatti, sen takia se kiinnosti alunperinkin. Lapsesta asti mielestäni on ollut mielenkiintoista, että mitä kaikkea junamaailmaan oikein kuuluu. 

Jedidi kertoo, että hänen työssään parasta on se, että on jatkuvasti liikkeessä sekä mukavat työkaverit. Päivät ovat hyvin erilaisia, eikä koskaan tiedä mitä työvuorossa voi tulla vastaan. Yllättäviä tilanteita on jatkuvasti ja konduktöörin on osattava reagoida niihin nopeasti. 

– Äkkiä pitäisi tietää esimerkiksi aina jonkun sairaskohtauksen sattuessa, että mitä tekee. Se on aina vähän hankalaa, mutta kyllä niistä selviää pienellä ponnistuksella. Pääkaupunkiseutu on varsinkin vähän vilkasta aluetta, niin sitä sitten on vähän enemmän tapahtumaa ja hässäkkää lähijunissa.

Vaikea tilanne pysäytti

Tähän astiselta uraltaan Jedidi muistaa erityisesti yhden tapauksen, joka sattui kun hän oli juuri aloittanut työnsä konduktöörinä. Tällöin eräs isä oli eksynyt pojastaan Helsingissä ja he olivat lähteneet vahingossa eri suuntiin. Jedidin työkaveri soitti hänelle kertoakseen, että poika ilmeisesti on hänen junassaan. 

Jedidi löysi pojan junastaan ja yritti selvittää hänelle, kuinka päästä takaisin Helsinkiin. Samalla käsillä oli lisää ongelmia, sillä jostain syystä hänen junansa ei pysähtynytkään kaikilla pysäkeillä, eikä informaatio siitä ollut saavuttanut kaikki matkustajia ajoissa. 

– Siinä iski monta asiakasta samaan aikaan, kun yritin opastaa sitä lasta. Se oli vähän sellainen tilanne, kun se sattui vielä ihan töiden alussa, niin se tuntui ihan ylitsepääsemättömän hankalalle. Siinä oli monta asiaa samaan aikaan ja juna oli vielä kaiken lisäksi myöhässä. 

Tilanne selvisi ja Jedidi sai yhteistyöllä työtovereidensa kanssa isän ja pojan takaisin toistensa luokse. Tapaus päättyi onnellisesti ja Jedidi sai jälkikäteen tilanteen hoidosta positiivista palautetta. 

Ikinä ei tiedä, mitä tulee vastaan

Vaikka yllättäviä tilanteita sattuu usein, Jedidi ei ole kohdannut työssään kovinkaan usein uhkaavia tilanteita. Kaikkeen pitää kuitenkin olla varautunut.

– Kaikennäköisiä kulkijoita on aina, ihan normaaleja matkustajia jotka saattavat pillastua jostain ihan yhtäkkiä.

Jedidin mukaan konduktöörin mieltä painaa usein matkustajat, jotka syyttelevät junan työntekijöitä kaikesta, mitä rautateillä tapahtuu. Lisäksi väkivaltaiset matkustajat ja häiriköt saavat helposti koko lopputyövuoron sekaisin. Hänen kohdallaan ei ole tapahtunut mitään vakavaa, mutta työkavereille kuulee välillä tapahtuneen yhtä sun toista pelottavaa ja vaarallista.

– Joillekin on käynyt tilanteita, missä on puukko heilunut tai pahimmillaan jollain starttipistoolilla ammuttu. Täällä tulee aina välillä sellaisia pysähdyttäviä hetkiä, kun rupeaa miettimään että huhhuh, onneksi en ollut itse siinä tilanteessa.

Radalla starttaa 30.1. klo 20 Subilla.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme