Mainos
Mainos
Radalla
Tammikuussa Subilla!
Lisätiedot

VR:n junilla tehdään vuodessa yli 82 miljoonaa matkaa. Me matkustamme töihin, lomalle, harrastuksiin, festareille ja rakkaiden luo. Subin uusi Radalla–sarja sukeltaa rautatieläisten arkeen ja kertoo, kuinka junat matkustajineen kulkevat Suomessa kaikkina vuodenaikoina ja kaikissa olosuhteissa. Veturinkuljettajien ja konduktöörien ohella sarjassa kuullaan matkustajien aitoja ja erikoisiakin tarinoita, ja kurkistetaan myös junavarikon sekä liikennettä ohjaavan operaatiokeskuksen arkeen.

Radalla

Radalla-ohjelman konduktöörin ammatti on kulkenut isältä pojalle: "En koskaan pyrkinyt rautateille, minua pyydettiin"

Subin uuden Radalla-ohjelman konduktööri Reijo Pulli on ylpeä ammatistaan, joka on periytynyt isältä pojalle jo kolmessa polvessa. 

Subin uusi Radalla–sarja sukeltaa rautatieläisten arkeen ja kertoo, kuinka junat matkustajineen saadaan turvallisesti perille kaikkina vuodenaikoina ja kaikissa olosuhteissa. Ohjelman yksi päätähdistä on oululainen konduktööri Reijo Pulli, joka on ollut töissä rautateillä jo 38 vuotta. 

Pulli kertoo, ettei hakeutunut nuoruudessaan suoranaisesti junien pariin töihin, vaan ajautui sinne. Hänen oma isänsä oli aikoinaan töissä rautateillä ja maailma oli tätä kautta entuudestaan hänelle tuttu. 

– En ole koskaan pyrkinyt rautateille töihin, minua kysyttiin. Siinä sattui silloin niin, että aloitin lähetin hommista vuonna 1979. Tulin suoraan koulun penkiltä ja mietin, että lähden hetkeksi tienaamaan ja pohtimaan, mitä sitä alkaisi tekemään, Pulli kertoo. 

Pulli toimi uransa aikana lähetin lisäksi vaihdemiehenä, tavarahuoltajana sekä automiehenä, kunnes syksyllä 1997 hän suuntasi konduktöörikurssille. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin Pulli nauttii täysin rinnoin työstään, josta on tullut myös hänen vanhimman poikansa ammatti. 

– Olen ajautunut ja kasvanut tähän työhön, jos hommasta ei olisi tykännyt, niin tuskin sitä olisi jatkanut!

Monipuolinen ja haastava työ

Matkustajat näkevät konduktöörin työstä Pullin mukaan vain murto-osan, sillä ammattiin kuuluu paljon muutakin, kuin vain lippujen tarkastus. Junan sisällä tehtävän työn lisäksi Pulli joutuu toisinaan heittämään yllensä työhaalarit ja auttamaan veturikuskia muun muassa junavaunujen yhdistämisessä.

Työ on itsenäistä, monipuolista ja roolit vaihtuvat tiuhaan tahtiin. Myös vuodenajat tuovat oman haasteensa mukaan rautateiden ammattilaisille.

– Ihmisille on tullut sellainen kuva, että meillä olisi helppo työ. 

Parasta konduktöörin ammatissa Pullin mukaan on se, ettei samanlaisia työpäiviä ole. Hän pitää erilaisista ihmisistä ja kaikista mukavinta on, kun matkustaja antaa suoran kiitoksen saamastaan palvelusta ja kaikilla on hyvä mieli matkan jälkeen. 

– Se on mukavaa ja se tavallaan kumoaa myös työn rankkoja puolia. 

Radalla starttaa 30.1. klo 20 Subilla.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme