Mainos
Mainos
Radalla
Tammikuussa Subilla!
Lisätiedot

VR:n junilla tehdään vuodessa yli 82 miljoonaa matkaa. Me matkustamme töihin, lomalle, harrastuksiin, festareille ja rakkaiden luo. Subin uusi Radalla–sarja sukeltaa rautatieläisten arkeen ja kertoo, kuinka junat matkustajineen kulkevat Suomessa kaikkina vuodenaikoina ja kaikissa olosuhteissa. Veturinkuljettajien ja konduktöörien ohella sarjassa kuullaan matkustajien aitoja ja erikoisiakin tarinoita, ja kurkistetaan myös junavarikon sekä liikennettä ohjaavan operaatiokeskuksen arkeen.

Radalla

Radalla-ohjelman Reijo kertoo konduktöörin työn varjopuolista: "Hengenlähtö oli lähellä"

Radalla-ohjelman konduktööri Reijo Pulli kertoo työnsä haastavista puolista, johon kuuluu uhkaavia ja yllättäviä tilanteita. 

Subin uusi Radalla–sarja sukeltaa rautatieläisten arkeen ja kertoo, kuinka junat matkustajineen saadaan turvallisesti perille kaikkina vuodenaikoina ja kaikissa olosuhteissa.

Ohjelmassa tavattava konduktööri Reijo Pulli on varsinainen rautateiden ammattilainen jo lähes neljänkymmenen vuoden ajalta. Hän on työssään nähnyt erilaisia tilanteita sekä tavannut lukemattoman määrän matkustajia.

Jos matkalla kaikki ei suju hyvin, jotkut matkustajat syyttävät konduktööriä siitä, etteivät asiat toimi niinkuin pitäisi. Pullin mukaan sellaiset matkustajat, jotka alkavat henkilökohtaisiksi, harmittavat eniten.

–  Vaikka itse ei pystyisi vaikuttamaan asioihin millään tavalla. Niinkuin myöhästymisiin ja muuhun. Niin sitten aletaan suoraan syyttämään, vaikka itsellä ei ole osaa eikä arpaa niihin tapauksiin, ja yrittää vain fiksusti hoitaa niitä. 

Uhkaava tilane päätyi fyysiseksi

Pulli kertoo, että vaikea tilanne on hänen uransa aikana on vain kerran päätynyt siihen, että hänen on täytynyt käyttää kunnolla voimaa matkustajan kanssa, joka oli käynyt häneen kiinni.

– Useampia hankalia tapauksia on ollut vuosien varrella, mutta yhden ainoan kerran on käynyt niin, että kunnolla on pitänyt painia. Mutta olenkohan sitten omalla käytökselläni saanut yleensä ne asiat hoidettua niin, ettei ole tarvinnut isommin voimaa käyttää. 

Kuten tässäkin tapauksessa, hankalasti käyttäytyvä asiakas on usein humalassa tai mahdollisesti jonkin muun päihteen vaikutuksen alaisena. Käytös saattaa olla erittäin arvaamatonta ja konduktöörin täytyy olla varautunut kaikkeen.

– Työkavereille on sattunut kamalia juttuja, erästäkin oli puukotettu kaulaan ja hänellä oli hengenlähtö lähellä. Sitten on pullolla lyöty päähän niin, että pää on ollut auki, Pulli kertaa. 

Hän kiittelee työnantajansa VR:n antamaa kattavaa koulutusta henkilökunnalleen, joilla on valmiudet itsepuolustukseen sekä siihen, kuinka uhkaava tilanne saadaan rauhoitettua omalla käytöksellä.  

Radalla tiistaisin klo 20 Subilla.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme