Mainos
Mainos
Say What
Lisätiedot

Say What on uusi, kahdeksanosainen dokumentaarinen sarja, joka kuljettaa katsojan maapallon ympäri mitä erilaisimpiin maisemiin ja kulttuureihin. Journalistit, MTV3-kanavalta entuudestaan tutut Aino Huilaja ja Nina Rahkola matkaavat mantereiden halki ja avaavat aikamme ilmiöitä.

Say What -ohjelmasarjan tositarinat ilahduttavat, häkellyttävät, ravistelevat ja vievät seikkailuun. Sarja avaa myös ovet maailman kauneuteen ja karuuteen kiehtovalla tavalla mielenkiintoisten ihmisten ja pysäyttävien kohtaloiden kautta

Kommentti: Uhrilahjasta salonkikelpoiseksi luksustuotteeksi – hiustenpidennysten taustalla karu tarina

Say What -uutuusohjelmassa ympäri maailmaa matkustava journalisti Nina Rahkola matkustaa Intiaan tutustumaan muun muassa paikalliseen hiustenpidennysbisnekseen.

"Istun punavuorelaisen kampaamon penkissä ja hiuksiani tuuhennetaan jälleen kerran aidolla hiustenpidennyksellä. Pidennyshius teipataan kiinni omien hiusteni tyveen. Operaatio on hintava – jopa 500–700 euroa – mutta siitä huolimatta melko yleinen.

Parturituolissa mietin, että miksiköhän joku on halunnut luopua omista 45-senttisistä hiuksistaan ja saikohan hän niistä hyvän hinnan. Tuskin.

Tuolloin en vielä tiennyt, ettei hiustenluovuttaja saa hiuksistaan usein penniäkään. En tiennyt sitäkään, että hän itse asiassa maksaa siitä, että hiukset leikataan osana uskonnollista rituaalia.

Tapasin maaliskuussa kuvausreissullamme 8-vuotiaan tytön intialaisen hindutemppelin pihalla. Madhu-niminen tyttö on yksi heistä, joka on saapunut Visakhapatnamin temppelille uhraamaan hiuksensa. Hän on varma päätöksestään ja haluaa uhrata hiuksensa osoittaakseen kiitollisuutta temppelin jumalalle. Kiitollisuuteen on syytä, sillä hänen sairas isänsä on saanut hetkeksi töitä ja perheellä on nyt edes pieniä tuloja.

– En välitä, vaikka minua kiusattaisiin kaljuna. Jumala rankaisee kiusaajia, Madhu sanoo.

Madhun perhe on käytännössä varaton, kuten moni muukin intialaisperhe. Maailman pankin mukaan Intiassa on eniten köyhiä koko maailmassa. Alle 1,9 dollarilla päivässä elää yli 220 miljoonaa intialaista. Heille uskonnolla on aivan erilainen merkitys, kuin monelle tapakristitylle suomalaiselle. Madhun perheelle uskonto on henkivakuutus, josta etsitään suojaa ja turvaa tulevaisuudelle.

Temppelihiuksen ympärille kietoutunutta bisnestä onkin vaikea katsoa läheltä.

8-vuotiaalla kaljuksi ajellulla Madhulla ei ole aavistustakaan siitä, että hänen tummat pitkät hiuksensa hulmuavat pian toisen, todennäköisesti länsimaisen naisen olkapäillä, eikä jumalalla ole asian kanssa mitään tekemistä.

Iso osa Euroopassa ja Yhdysvalloissa käytetyistä hiustenpidennyksistä tulee Intiasta. Intia on luonnollinen maa hiusbisnekselle, sillä hindulaisuuteen kuuluu uhrilahjojen antaminen jumalille. Temppelipalvonnassa jumalalle uhrataan esimerkiksi mausteita, kukkia tai hiukset. Hiusten luovuttaminen osoittaa etenkin naisilta vahvaa omistautumista uskonnolliselle elämäntavalle.

Suurimmissa parturipalveluita tarjoavissa temppeleissä on kymmeniä hiustenleikkuupisteitä vieri vieressä ja hiustuppoja putoaa maahan tasaiseen tahtiin.

Pitkät hiukset kiedotaan ennen leikkausta poninhännälle ja lattialle pudonnut tukka viedään välittömästi lukkojen taa. Joka kuukausi temppeli järjestää hiushuutokaupan, jossa se myy hiukset niin kutsutuille hiustehtaille.

Tehtaissa hiukset pestään ja käsitellään. Niistä poimitaan täit ja karvasta tehdään salonkikelpoinen luksustuote.

Pidennyshiuksen käyttö on länsimaissa yleistynyt silminnähden. Temppelihiukselle riittää siis kysyntää. Samaan aikaan Intia hiljalleen modernisoituu ja mietin, että kuinka kauan kestää ennen kuin hindunaiset ymmärtävät uhrilahjansa kaupallisen arvon.

Juttua kirjoittaessani saan kampaajaltani viestin. “Täällä kaapissa on vielä sun pidennyshiukset. Ne, jotka jäi silloin joskus käyttämättä. Haluatko ne?”

Kymmenen pisteen kysymys."

Say What – Made in India to 16.11. klo 21 MTV3-kanavalla.

 

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme