Mainos
Mainos

AKT: Venäläisten rekkojen boikotti päättyy

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT lopettaa venäläisten rekkojen käsittelyboikotin toistaiseksi.

AKT teki päätöksensä tänäaamuna saatuaan tiedon Suomen ja Venäjän liikenneministeriöiden Moskovan-neuvottelun tuloksista. Osapuolet sopivat mm. mahdollisuuksien mukaan yksinkertaistavansa rajanylityksiä ja lupakäytäntöjä.

AKT katsoo, että neuvotteluissa on ilmaistu tahto saavuttaa tasapaino myös maiden välisissä kuljetuksissa eikä pelkästään liikennelupien määrässä.

Boikotti lopetettiin "toistaiseksi". AKT:n puheenjohtaja Kauko Lehikoinen ei halua asettaa mitään takarajaa, mihin mennessä AKT odottaa muutoksia.
-Rauhoitetaan tilanne nyt näille toimille. Jos edistystä ei tule, niin ryhdymme tietysti reagoimaan.

AKT:n jäsenet lopettivat venäläisten rekkojen purkamisen ja lastaamisen Suomen satamissa viime viikon torstaina. Liitto pyrki maiden väliseen maantieliikennesopimukseen vedoten turvaamaan Venäjän-liikenteen työpaikat suomalaisille autonkuljettajille ja Suomesta toimiville yrityksille.

Tukea merenkulun tapaan?

Suomen kuorma-autoliitossa otettiin tieto boikotin päättymisestä helpottuneena vastaan. Toimitusjohtaja Seppo Sainio arvioi boikotin jo tahranneen Suomen mainetta luotettavana gateway-väylänä. SKAL:n toiveissa on päästä neuvottelemaan uuden hallituksen kanssa keinoista tukea suomalaista Venäjän-liikennettä. Sainio mainitsi malleina välillisten työvoimakustannusten alentamisen tai merimiehillä jo käytössä olevat veroratkaisut.

Sainion mukaan suomalaisten ja venäläisten kuljetusten hintaero on levahtanut kuitenkin niin suureksi, että Suomi pystyy kilpailemaan lähinnä laadulla ja varmuudella. Jollain keinoin kuljetukset olisi kuitenkin kyettävä pitämään.
-Mikäli liikennevirta siirtyisi pois Suomesta, valuisi kaikki kuljetusjärjestelmien, infrastruktuurin ja Suomen reitin markkinoinnin eteen tehty työ hukkaan.
Moskovan-neuvottelujen tulosta Sainio piti "näissä olosuhteissa" kohtalaisen hyvänä. Tasapuolista kohtelua Osastopäällikkö Harri Cavén liikenneministeriöstä oli tyytyväinen venäläisten vastaantuloon ja myötämielisyyteen. Tapaamisen pöytäkirjassa sitouduttiin siihen, että kahdenvälisten kuljetusten on sujuttava häiriöttä ja että maiden ajoneuvovaatimusten pitää olla vastavuoroisia eivätkä ne saa syrjiä ketään. Rajanylityksiä pyritään yksinkertaistamaan.

Liikenneministeriö keskusteli myös Venäjän tielaitoksen kanssa ylipainolupajärjestelmän yksinkertaistamisesta. Ministeriö tekee SKAL:n kanssa parin viikon sisällä ehdotuksen uudesta mallista. Suomalaiset toivoivat myös loppua Venäjän omintakeiselle maksupolitiikalle. Venäjän siirtyminen kansainvälisen liikenteen painoihin onnistunee vasta kun ohikulkutiet Viipuriin ja Pietariin valmistuvat.

Vientikuljetukset valuneet venäläisille

Neuvotteluissa käytiin myös läpi suomalaisten ja venäläisten kuljetusyritysten markkinaosuuksia ja niistä tarjolla olevia monenlaisia lukuja. Venäläiset jylläävät erityisesti Suomen kautta Venäjälle menevässä transitoliikenteessä. Siinä Suomen osuus oli maaliskuussa 27 prosenttia, kun se aiemmin on ollut jopa 60 prosenttia. Suomalaisten toiveissa on tasapainottaa tätä keskeistä kuljetusmuotoa.

Kaikissa kuljetuksissa -eli kun mukaan otetaan myös puutavaran kuljetus- suomalaisten osuus oli 55 ja venäläisten noin 40 prosenttia. Loput olivat kolmansien maiden kuljetuksia. Suomalaiset eivät tosin haluaisi laskea rajapintakuljetuksiin kuuluvia raakapuun kuljetuksia mukaan kokonaislukuihin.

Viime vuodelta neuvotteluissa esiteltiin lähinnä venäläisten lukemia. Niiden mukaan venäläisten markkinaosuus oli ilman raakapuukuljetuksia 55 ja suomalaisten 45 prosenttia. Jos ne otetaan mukaan, markkinajohto oli Suomella. Liikenneministeriöt neuvottelevat jälleen toukokuun loppupuolella Helsingissä.
(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme