Mainos
Mainos

Ann Heberlein: Pieni kirja pahuudesta

Arvio: Päivi Lipponen

(Atena)

Pahuuden olemus

Miten oli mahdollista, että tavalliset miehet ja naiset pitivät keskitysleirit toiminnassa ja suorittivat kansanmurhan? Miten amerikkalaisista sotilaista tuli julmia kiduttajia Abu Ghraibissa? Miksi Ruandassa naapurit tappoivat toisiaan viidakkoveitsillä? Käsittämätöntä ja meidän aikanamme.

Onko olemassa pahuuden geeni? Voiko pahuuden tunnistaa toisesta ihmisestä? Pahan teon tekijä demonisoidaan, jotta meidän muiden olisi helpompi ymmärtää kauheaa tekoa, tuntea paremmuutta.

Kannatta ehdottomasti lukea Ann Heberlein filosofinen teos ”Pieni kirja pahuudesta”. Tutkijoiden, filosofien ja kirjailijoiden kautta hän läpivalaisee pahuuden olemusta.

Paha teko kyseenalaistaa yhden olemassaolomme peruspilarin: käsityksen siitä, että maailma on käsitettävä, ennustettava ja järjestäytynyt paikka.

Kun natsirikollisille tehtiin älykkyys ja psykologisia testejä toiveena löytää pahuuden geeni, tulos yllätti. Yksi oli masentunut ja toisella oli operettimaisia ja kummallisia piirteitä. Patologista natsismia ei löytynyt.

Miten miljoonien ihmisten tehdasmainen teloittaminen oli mahdollista? Saksassa 1930-luvulla kehitys kulki suuntaan, jossa ihmiset jaettiin ”meihin ja muihin” ratkaisuna vallitseviin yhteiskuntaongelmiin. Kun yksilö tai ryhmä leimataan syntipukiksi, pallo lähtee pyörimään ja sen vauhti saattaa kiihtyä nopeastikin. Lopulta ”muiden” hävittäminen esitettiin ongelman ratkaisuksi. Prosessin onnistumisen mahdollistavat sivustakatsojat.

Mikä tekee teosta oikean tai väärän? Valtion lakien seuraaminen voi johtaa pahuuteen. Entä voiko teon tarkoitusperä koskaan oikeuttaa pahan tekemiseen? Hiroshiman atomipommi lopetti sodan, mutta vaati 70 000 uhria. Mitä omantunnon pitäisi siitä tuumia?

Lucifer-efekti tuo pahuuden jokaisen ihmisen henkilökohtaiseksi ratkaisuksi. Olosuhteet saattavat altistaa ihmisen toimimaan tietyllä tavalla. Halu totella ja luopua henkilökohtaisesta vastuusta alentavat ihmisen kynnystä toimia väärin.

Ainut lääke on moraalin ääni. ”Paha saa kasvualustaa, kun ihmiset lakkaavat ajattelemasta ja pohtimasta, eivätkä enää tietoisesti valitse pahaa tai hyvää, hyväksymistä tai vastustamista.”

Tämä pohdintani oli vain raapaisu Heberleinin kirjasta.

Kirjoittaja on kansanedustaja (SDP) ja Helsingin kaupunginvaltuutettu

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme