Mainos
Mainos

Arviointi: Koulujen välillä on eroja

Opetushallituksen selvityksen mukaan erot eivät kuitenkaan ole kansainvälisesti verrattuna suuria.

Suomalaisten koulujen välillä on selviä eroja. Opetushallituksen mukaan ne eivät kuitenkaan ole kansainvälisesti verrattuna suuria. Koulun osuus selittää 12 prosenttia kuudesluokkalaisten osaamisen tasosta.

Tiedot ilmenevät tuoreesta oppimaan oppimisen arvioinnista, jonka Helsingin yliopiston koulutuksen arviointikeskus laati Opetushallituksen toimeksiannosta lukuvuonna 2002-2003.

Kuudesluokkalaisten osaamisen taso on kohentunut edellisestä arvioinnista, joka tehtiin vuonna 1996. Vertailuihin kuuluivat päättelytaidot ja matemaattista ajattelua arvioiva tehtävä.

Osaamiseen tasoon vaikuttaa vahvasti se, minkälaisia uskomuksia oppilailla on itsestään oppijoina. Myös vanhempien koulutustaso vaikuttaa osaamiseen.

Arvioinnissa oli mukana 196 kouluja ja yli 4000 oppilasta. Ruotsinkielisiä kouluja arviointiin osallistui seitsemän ja oppilaita kaikkiaan 158.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme