Mainos
Mainos

Asiantuntija: Kuntavaalien someaktiivisuus ei yllä eduskuntavaalien tasolle

Ehdokkaiden somekampanjointi on jäämässä kuntavaaleissa viime eduskuntavaaleja pienempään rooliin, arvioi EIT Digitalin Suomen yksikön johtaja Marko Turpeinen. Kaupungeissa sosiaalista mediaa käytetään vaalikampanjoinnissa enemmän kuin maaseudulla.

Sosiaalisen median käyttö vaaleissa kasvaa nopeasti. Se täydentää vaaleissa perinteistä katukampanjointia esitteineen ja kahvikojuineen. 

– Se on erilaista, jatkuvaa läsnäoloa. Kohtaaminen digitaalisessa maailmassa on koko ajan mahdollista, toteaa EIT Digitalin Suomen yksikön johtaja Marko Turpeinen.

Puolueet ovat panostaneet somenäkyvyyteen ja verkkomainontaan kuntavaalibudjettien kutistuessa.

Digitaalista vaalikäyttäytymistä tutkinut Marko Turpeinen arvioi, että sosiaalisella medialla on kuntavaaleissa pienempi rooli kuin eduskuntavaaleissa.

– Eduskuntavaaleissa ehdokkaiden lähestyminen someen oli aktiivisempaa. Kuntavaaleissa näyttäisi, että se mistä keskustellaan ja kuinka paljon somen kautta keskustelua haetaan on vähäisempää kuin eduskuntavaaleissa, Turpeinen sanoo.

Kyse on myös aiheista tai niiden puutteesta. Turpeisen mukaan kuntavaalien aiheet ovat usein paikallisia, kun taas kattavampi somen kautta näkyvä keskustelu on enemmän valtakunnallista.

Someaktiivisuudessa alueellisia eroja

Isoissa kaupungeissa sosiaalista mediaa käytetään Turpeisen mukaan vaalikampanjoinnissa enemmän kuin maaseudulla, jossa kasvokkain kohtaaminen on helpompaa. Hän muistuttaa, että kaikkiaan ehdokkaiden some-osaaminen on hyvin kirjavaa.

Viime eduskuntavaaleissa väkirikkaissa kaupungeissa menestyneet puolueet erottautuivat somessa.

– Eduskuntavaaleissa esimerkiksi vihreät ja kokoomus näyttivät osaavan hyödyntää näitä välineitä enemmän kuin muut puolueet, Turpeinen sanoo.

Sosiaalisen median vaikutusta kansalaisten äänestyspäätökseen on Turpeisen mukaan vielä vaikea arvioida.

– On ennenaikaista sanoa, että pelkästään näillä digitaalisilla välineillä ihmisten äänestyskäyttäytyminen muodostuu. Mutta on selvää, että some on yksi osa sitä palettia, mitä politiikassa käytetään, mikä on osa sitä keskustelua ehdokkaiden ja kansalaisten välillä, ja kyllä sillä tänä päivänä on jo vaikutusta, Turpeinen summaa.


Kommentoi

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot