Mainos
Mainos

Autokauppias harmittelee autoverokeskustelua: "Muutama kauppa lykkääntyi heti"

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin liikennekaarihankkeeseen kuuluva autoveron ehdotettu alennus tuntuu autokaupassa. Esimerkiksi Arita-ketjun toimitusjohtaja kertoo lykkääntyneistä autokaupoista.

– Muutama asiakas on jo ollut tekemässä kauppoja mutta jäänyt sitten odottelemaan, että mikähän tämän esityksen lopputulos on, Arita-ketjun toimitusjohtaja Tomi Orava kertoo MTV Uutisille.

– Herttoniemen toimipisteessä on jäänyt myymättä tuollaisia 30 000 euron autoja muutama kappale. Autovero niistä olisi noin 4 000 euroa autolta mutta kun ottaa huomioon, että vaihtoauton kanssa väliraha on noin 10 000, puhutaan kuitenkin aika pienistä summista, Orava sanoo.

Olemme löysässä hirressä

Oravan mielestä liikennekaarihankkeessa on paljon hyviä elementtejä ja mahdollisuuksia mutta hänen mukaansa asiaan ei vielä olisi pitänyt sekoittaa autoveroa.

– Olisi vain esitelty hanketta ja jätetty autoverosta kertominen pois. Nythän valtiovarainministeri Petteri Orpo sanoo, että veroista ei ministeriössä ole vielä keskusteltu.

– Itse hankkeessa on paljon hienoja mahdollisuuksia. Voisin vaikkapa maksua vastaan ajaa moottoritiellä 140 km/h ja joku toinen ostaisi 80 km/h -ajoa. Tällä tavalla tieverkosta saataisiin enemmän irti, Orava pohdiskelee.

Oravaa harmittaa erityisesti se, että autoveropuheet vaikuttavat asiakkaisiin.

– Me autokauppiaat olemme nyt löysässä hirressä, kun emme tiedä, mitä tapahtuu. Asiakkaat alkavat empiä, että kannattaako vielä ostaa. Autokauppa on asiakkaalle hyvin rationaalista toimintaa. Harvoin kaupat tehdään spontaanisti vaan niitä pohditaan hyvinkin tarkkaan, Orava sanoo.

Autoilijoille pitäisi luvata veronpalautus

– Jos autoverosta on ollut pakko puhua, olisi pitänyt sanoa vaikkapa että kuluttaja saa takautuvasti autoveron takaisin tai asia voitaisiin hoitaa vaikkapa veronpalautusmenettelyllä, Orava summaa autokauppiaan näkemyksen.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esitys säilyttäisi valtion tieverkon säänneltynä luonnollisena monopolina, joka yhtiöitettäisiin. Valtion uusi tieverkkoyhtiö laskuttaisi teiden käyttöä ainakin aluksi teiden käyttöajan mukaan, mikä ei edellyttäisi seurantalaitetta.

Jotta kuluttajille ei esityksen mukaan syntyisi lisäkustannuksia, autovero poistettaisiin ja ja ajoneuvoveroa ja polttoaineveroa laskettaisiin merkittävästi.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme