Mainos
Mainos

Barcelonasta viihdekirjallisuuden brändi

Siinä missä FC Barcelonan jalkapallojoukkue on Katalonian itsenäisyyshenkisen politiikan symboli, myös Barcelonan kirjailijat osaavat vetää kotiinpäin. Viihdekirjallisuuden uuden tyyssijan kynäniekat keskittävät historiallisten romaaniensa ja dekkariensa seikkailut tiiviisti kotikaupunkiin.

Koska Katalonia on osa Espanjaa, Barcelonan menestyskirjailijoita ei oikein voi luonnehtia patriooteiksi; nurkkapatriootteja he ehdottomasti ovat.

Mutta mikä on vivunnut Barcelonan kaunokirjallisuuden ilmiöksi, jopa globaaliksi menestyskonseptiksi? Kertojantaitojen ohella salaisuus taitaa löytyä asenteesta: kaupungin kirjailijoiden STT:lle antamista haastatteluista ilmenee, että he eivät vieroksu kevyen kirjallisuuden leimaa.

-Jos Meren Katedraalia pidetään viihderomaanina, olen pelkästään mielissäni - sellaiseksi sen tarkoitinkin, arvioi Ildefonso Falcones miljoonamyyntiin kivunnutta esikoisteostaan.

Falcones seurasi taidolla pitkän romaanin hittiformaattia, jonka pioneerina Barcelonassa tietä aurasi Carlos Ruiz Zafon. Jälkimmäinen todisti viime vuosikymmenen puolivälissä, että Välimeren rannikon suurkaupungin menneisyyteen upotettu saaga vetoaa myös ulkomailla.

Zafon on hänkin puhunut myönteisesti populaarikirjallisuudesta.

-Usein ihmiset unohtavat, että ne, joita nyt pidetään klassikoina, kuten Cervantes, Shakespeare ja Dickens, aloittivat populaarikirjailijoina, jotka julkaisivat tekstejään jatkokertomuksina. Itse yritän kutsua ihmisiä nauttimaan kirjallisuudesta. Pyrin tekemään sen viihteen keinoilla, en ylimielisen osoittelevalla tavalla.

Kotiseutuhengen lisäksi tarinoiden sijoittaminen Barcelonaan saattaa olla merkki taktikoinnista.

-Barcelonasta on tullut brändi, jota kannattaa hyödyntää myös kirjallisuudessa, täydentää La Vanguardia -lehdessä pitkään kulttuuritoimittajana ollut Llatzer Moix Puig.

Pepe Carvalhon varjossa

Dekkaripuolella Barcelonan suuri hahmo on ollut Manuel Vazquez Montalban. Hänen antisankarinsa Pepe Carvalho ratkoi rikoksia takavuosina myös Suomen tv-ruudussa.

Vaikka Carvalho rakastaa kotikaupunkiaan - varsinkin sen ruokaa - hän on myös samalla jotenkin ulkopuolinen, sivullinen. Kirjojaan takassa hävittävä entinen idealisti Carvalho on melankolinen hahmo.

Sama piirre näyttää periytyneen Montalbanin manttelinperijäksi kohotetun Antonio Hillin päähenkilölle. Suomennoksena 19. maaliskuuta julkaistava Hillin esikoisteos Kuolleiden lelujen kesä esittelee komisario Hector Salgadon. Tummia sävyjä Salgadon seikkailuihin tuo ulkomaalaisuus eli argentiinalainen tausta, olkoonkin, että Barcelonan jalkapallojumala Lionel Messi on komisarion maanmies.

-Barcelonasta tulevan dekkarintekijän hahmoja toisaalta verrataan liki välttämättä Montalbanin Carvalhoon, oli yhteneväisyyksiä tai ei, Antonio Hill aprikoi keskiviikkona.

Viihteellisestä otteesta huolimatta myös politiikka häivähtää usein Barcelonan kirjailijoiden tekstissä.

Chufo Llorensin tiiliskiviromaani Annan sinulle maan ammentaa keskiajan Barcelonan hallitsijoiden valtataisteluista. Montalbanin Pepe Carvalho puolestaan oli nuorena Francon aikana uhkarohkeasti kommunisti - ehkä perintönä Katalonian anarkistisesta yhteiskuntakokeilusta tasavaltalaisessa Espanjassa.

Katalonia ja varsinkin Barcelona kokeilivat elämää ilman kirkkoja, vaaleja, lakeja ja vankiloita vuosina 1936-1939. Se, että omapäisten katalaanien kokeilu jatkui noinkin kauan, sai niin Yhdysvallat kuin Neuvostoliitonkin huolestumaan.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme