Mainos
Mainos

D-vitamiinilisää ei kannata unohtaa aurinkoisenkaan kesän jälkeen

Vaikka aurinkoinen kesä nostaa monen suomalaisenkin D -vitamiinitasoja korkeammalle, niin kovin pitkälle syksyyn varastot eivät riitä. Ravitsemus- ja antioksidanttihoitojen asiantuntija, lääkäri Erkki Antila suosittelee aloittamaan D -vitamiinilisien ottamisen viimeistään lokakuussa. Ikääntyvien ihmisten kannattaa ottaa vitamiinilisä aamurutiineihin jo syyskuussa.

- Nuorten ihmisten pitoisuudet ovat todennäköisesti tämän kesän jälkeen hyvin korkeita. Iäkkäämmillä D -vitamiinin kehittyminen ja varastoituminen on heikompaa, sanoo Antila.

D -vitamiinivarastojen määrä on hyvin yksilöllinen. Se, kuinka paljon D -vitamiinia on varastoituneena elimistössä, riippuu monesta tekijästä. Yksi tekijöistä on se, kuinka paljon keskipäivän aurinko on päässyt paljaalle iholle paistamaan.

- Kun oma varjo on pituutta lyhyempi, niin 30 minuuttia aurinkoa päivässä riittää muodostamaan D -vitamiinia tehokkaasti, sanoo Antila.

Yli puolen tunnin jälkeen auringossa oleskelu ei ole enää D -vitamiinia ajatellen hyödyllistä, sillä tuolloin alkaa D -vitamiinin hajoaminen iholla. Tämä tietenkin hidastaa D -vitamiinin muodostumista, Antila selventää.

D -vitamiinin varastoituminen riippuu myös mm rasvakudoksen määrästä sekä iästä.

- D -vitamiinin muodostuminen heikkenee iäkkäämmillä murto-osaan nuoriin verrattuna. Yli 65 -vuotiaille suositellaankin D -vitamiinilisää ympäri vuoden.

D -vitamiini on elimistölle erittäin tärkeä; se suojaa monilta sairauksilta, mm osteoporoosilta ja reumalta. Tuoreiden tutkimusten mukaan D -vitamiinilla on vaikutusta myös kroonisten keskushermostosairauksien syntyyn.

D -vitamiinina pidetäänkin neuroprotektiivisena aineena, mikä tarkoittaa sitä, että se suojaa keskushermoston soluja, kertoo Antila.

(MTV3)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme