Mainos

Espoon valtuusto pui länsimetron kohtaloa

Illansuussa alkaneen kokouksen odotetaan venyvän myöhään. Metron rakentamisen uskotaan saavan valtuuston hyväksynnän.

Espoon valtuusto keskustelee parhaillaan Helsingistä Espooseen rakennettavasta metrosta. Puoli kuudelta iltapäivällä alkaneesta kokouksesta odotetaan pitkää, sillä puheenvuoroja on puudetty erittäin runsaasti.

Espoon kaupunginhallitus ehdottaa metron rakentamista tunneliin Ruoholahdesta Matinkylään. Ennakkoarvioiden mukaan esitys hyväksytään eli Espoo saa oman metrolinjan.

Länsimetron rakentamista on perusteltu muun muassa elinkeinoelämän tarpeilla. Metrorata maksaisi arviolta 500 miljoonaa euroa, josta valtion rahoitusosuus voi nousta 100 miljoonaan euroon.

Jos kaupunginvaltuusto hyväksyy tänään suunnitelman, metroradan rakentaminen aloitettaneen hyvin pian.

Huovinen: Espoon pitää tehdä ensin metropäätöksensä

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovisen mukaan Espoon pitää tehdä ensin omat päätöksensä länsimetron rakentamisesta. Vasta sen jälkeen on valtion vuoro, Huovinen sanoo tiedotteessaan.

Espoon valtuustoryhmien odotetaan esittävän valtiolle useita metron rakentamiseen liittyviä ehtoja, kun valtuusto päättää tänä iltana metron rakentamisesta.

Huovinen korostaa, että kysymys länsimetrosta on keskeinen pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittämisessä. Hänen mukaansa valtio on useasti todennut, että hanke on tarpeellinen ja valtio on valmis osallistumaan sen kustannuksiin.

Espoossa valtiota vaaditaan osallistuvan Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään ulottuvan radan kustannuksiin. Esillä on ollut myös valtion osallistuminen metron jatkamiseen Matinkylästä Kivenlahteen sekä Espoon muun raideliikenteen kehittäminen.

Länsimetrosta puhuttiin jo 1960-luvun lopulla

Ajatus Espoon metrosta ei ole uusi. Länsimetroa on suunniteltu jo ennen kuin Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Helsingin metron rakentamisen 1969.

Pääkaupunkiseudun päättäjät kiinnostuivat metrosta, kun 1960-luvun lopulla julkaistussa konsulttisuunnitelmassa todettiin liikennemäärien kasvavan hurjasti tulevaisuudessa. Suunnitelmassa ehdotettiin kahden metrolinjan rakentamista. Toinen linjoista ylsi Espooseen saakka.

Helsinki siis hyväksyi metron ja vaikka espoolaiset keskustelivat asiasta 1970-luvun alussa, metro haudattiin vuosikymmenen puolivälissä.

Kesti yli parikymmentä vuotta, kunnes Espoon valtuusto antoi luvan aloittaa länsimetron suunnittelun vuonna 1998. Vuonna 2001 Keilaniemen ja Otaniemen kautta kulkevaa tunnelimetroa päätettiin verrata ratikka- ja bussiliikennevaihtoehtoihin. Eri liikennejärjestelmien ympäristövaikutusten arvioinnista päätettiin 2003, arviointi valmistui 2005.

Helsingin metro alkoi kulkea 1. kesäkuuta 1982. Metron matkustajamäärät ovat kasvaneet vuodesta 1991 ja kyselyiden mukaan joukkoliikenteen asiakkaat ovat liikennevälineistä tyytyväisimpiä juuri metroon.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.