Mainos
Mainos

Hawk-turman syy yhä epäselvä

Maahan syöksyneen Hawk-harjoitushävittäjän ohjaaja ehti ilmeisesti laukaista heittoistuimen, mutta liian myöhään. Yliluutnantti Timo Jääskeläisen ohjaama kone osui ensin käsivarrenpaksuisiin puihin ja syöksyi syöksyi maahan 20-30 asteen kulmassa.

Tutkijalautakunnan puheenjohtaja, majuri Tomi Utriainen selosti eilisen turman vaiheita tänään maastossa Tuusniemen Oravissa. Hänen mukaansa heittoistuinmekanismi on saattanut laueta myös törmäystilanteessa, mutta se ei ole todennäköistä. Heittoistuin toimii rakettimoottorilla. Tutkimuksissa selvisi, että moottori on ehtinyt käynnistyä.

Yliluutnantti Timo Jääskeläisen ohjaama kone osui ensin käsivarrenpaksuisiin puihin ja syöksyi syöksyi maahan 20-30 asteen kulmassa. Kone oli hieman oikealle kallellaan. Paikalle syntyi syvä kuoppa. Osa koneesta hajosi monttuun, mutta mm. moottori ja ohjaamo lentäjineen sinkoutui sadan metrin päähän. Hylyn osia levisi puolentoista hehtaarin alueelle. Utriainen arvioi, että törmäyshetkellä koneella oli vauhtia 500-600 kilometriä tunnissa tai vähemmänkin.

Syy yhä epäselvä

Majuri Utriaisen mukaan turman syy on vielä täysin avoinna. Tekninen vika on yksi mahdollisuus, samoin ohjaajan virhe tai törmäys lintuun. Taisteluharjoituksessa alin sallittu lentokorkeus oli 300 metriä. Loppuvaiheessa Jääskeläinen on kuitenkin lentänyt paljon alempana.
-Ohjaaja on ehkä arvellut, että hän saa koneen vielä nousemaan, Utriainen sanoi.

Ennen onnettomuutta kaksi Hawkia harjoitteli kaartotaistelua 800 kilometrin tuntunopeudella. Turmahetkellä ne lensivät vastakkaisiin suuntiin. Toinen ohjaaja lensi ylempänä. Hän näki vain leimahduksen ja pölähdyksen, mikä merkitsi toverin maahansyöksyä.

Tutkimus enintään kolme kuukautta

Tutkimukset ja hylyn osien kartoitus maastossa kestävät 3-4 päivää. Sitten osat kuljetetaan Karjalan Lennostoon Rissalaan. Utriaisen mukaan tutkijalautakunnan työ kestää enintään kolme kuukautta.

Karjalan lennoston toimintaan onnettomuudella ei juurikaan ole vaikutusta. Lennoston komentajan, eversti Heikki Lyytisen mukaan tapahtunutta on purettu yhdessä henkilöstön kanssa. Aamulla lennostossa vietettiin hiljainen hetki. Hawkien parissa lennostossa työskentelee kymmenkunta lentäjää ja saman verran muuta henkilöstöä. Menehtynyt yliluutnantti Jääskeläinen toimi lennonopettajana.


Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme