Mainos
Mainos

HS:n lehdistönvapauskampanja Trumpin ja Putinin tapaamisen aikaan keräsi satojen miljoonien yleisön ulkomaisessa mediassa – "Osuimme herkkään kohtaan"

Useat ulkomaiset mediat ovat uutisoineet Helsingin Sanomien ja TBWA\Helsingin katumainoskampanjasta Trumpin ja Putinin tapaamisen aikaan. Helsingin Sanomien uutisotsikoita vuodesta 2000 alkaen nostanut kampanja pyrki muistuttamaan suurvaltajohtajia heidän ongelmallisesta suhteestaan lehdistönvapauteen.

Trumpin ja Putinin Helsingin tapaamisen aikaan noin 300 mainosplanssia ympäri Helsinkiä muistutti suurvaltajohtajia ja heitä seuraamaan tullutta mediayleisöä lehdistönvapaudesta.

Helsingin Sanomien mainoksissa Yhdysvaltojen ja Venäjän presidentit toivotettiin tervetulleiksi ”vapaan lehdistön maahan” englanniksi ja venäjäksi.

– Halusimme rajata näkökulman lehdistönvapauteen, koska molemmilla johtajilla on sen kunnioittamisessa kyseenalainen maine. Venäjällä tilanne on huomattavasti Yhdysvaltoja huonompi, sieltä lähes puuttuu vapaa lehdistö ja kriittistä journalismia tehdään hengen uhalla, kommentoi Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi.

Toimittajat ilman rajoja -järjestö mittaa lehdistönvapauden toteutumista kansainvälisesti ja julkaisee vuosittain raportin, jossa se arvioi, kuinka lehdistönvapaus toteutuu maailman eri valtioissa.

180 valtion listalla Venäjä on tuoreimmassa listauksessa sijalla 148, Yhdysvallat sijalla 45. Suomen sijoitus listauksessa on 4. 

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpin retoriikka ja suhtautuminen mediaan on Niemen mukaan huolestuttava. Trump on muun muassa kutsunut lehdistöä kansan viholliseksi.

1 200 mediaa noteerasi viestin

Osana kampanjaa Helsingin Sanomat keräsi uutisotsikoita vuodesta 2000 alkaen ja käänsi niitä englanniksi ja venäjäksi suurvaltajohtajille näytille, jotta ainakin yksi niistä tavoittaisi johtajat matkalla lentokentältä kokouspaikalle.

– Jokaisella otsikolla on haluttu muistuttaa heitä siitä, mitä on tullut tehtyä. Otsikoissa on esimerkiksi kerrottu, kuinka Putin lakkauttaa Venäjän viimeisen uutistoimiston, Niemi kertoo.

Useat ulkomaiset mediat tarttuivat Helsingin Sanomien viestiin. TBWA\Helsinki arvioi, että lehdistönvapauskampanja tavoitti noin puoli miljardia ihmistä ympäri maailman ja 1 200 mediaa noteerasi sen. Esimerkiksi CNN ja ABC News uutisoivat kampanjasta.

– Saavutimme tavoitteen, jota lähdimme hakemaan. Lehdistönvapaus nousi tärkeäksi aihepiiriksi mediassa kokouksen aikana. Osuimme siis kampanjalla herkkään kohtaan, joka puhuttaa ihmisiä ympäri maailman, kun he arvioivat kahden presidentin toimintaa.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme