Mainos
Mainos

Huumeita ja paljaita takapuolia? Nyt puhuu Espoon keskuksen edustaja

Espoon keskuksen projektijohtaja Mikko Kivinen sanoo kaupungin ottavan opikseen HSL:n konsulttien kommenteista, joissa erityisesti Espoon keskuksen asemaa kauhisteltiin paikkana, jossa ohikulkijalta muun muassa pyydettiin huumeita ja näytettiin takapuolta. Asiasta kertoi viikonloppuna Länsiväylä-lehti.

Kivinen sanoo käyvänsä asemalla päivittäin, eikä ole törmännyt jatkuvaan häiriköintiin.

– Hurjaltahan konsultin kommentit kuulostavat. Ja totta kai paikassa on parannettavaa, mutta tuntuu, että yksittäinen tapaus on nostettu esille, ja tästä saa kenties vääristyneen kuvan. Käyn asemalla päivittäin ja minulle ei ole tarjottu huumeita, tupakkaa eikä näytetty takapuolta. Mutta en toki epäile, etteikö näin olisi käynyt, Mikko Kivinen sanoo.

Espoossa mietitään myös, pitäisikö alueen vartiointia tiukentaa entisestään.

– Selvitämme missä mainitut teot ovat tapahtuneet, ja tarkastelemme missä määrin voimme vartiointia ja siivousta lisätä. Mietitään myös pitäisikö vartiointia kenties ulottaa laajemmallekin alueelle kuin asemalle, sanoo projektijohtaja Mikko Kivinen.

70-luvun suunnittelu lisää kolkkoutta

Kivinen myöntää, että keskuksen viihtyvyyden parantamisessa on kaupungilla iso työsarka. Hänen mielestään aseman lisäksi läheinen virastokompleksi kaipaa kipeästi uudistusta.

– Aseman lähistöllä on virastokeskuksen alue, joka jää iltaisin tyhjilleen. Lisäksi siinä on Espoon kaupungintalo, joka on tyhjillään aina. Omissa selvityksissämme tuo on noussut alueeksi, jota pelätään erityisesti iltaisin, kun virastot tyhjenevät. Kyllä minä sen ymmärränkin.

Kivinen sanoo, ettei hänen tiedossaan ole, että alueella liikkuisi erityisen paljon huume- tai ryyppyporukoita.

– Olen kuullut, että lähistöltä on löytynyt neuloja, mutta ei minulla ole tietoa että alueella liikkuisi huumeporukoita. Poliisi tietää tästä puolesta enemmän.

Kivinen pitää alueen suurimpana ongelmana 70-lukulaista suunnittelua, joka ei enää istu nykypäivään.

– Alue on suunniteltu 70-luvun periaatteen mukaan henkilöautoja ajatellen, jossa liikenne kulkee kahdessa tasossa.  Liikenne kulkee alatasolla ja jalankulkijat ylempänä betonikansilla. Tämä lisää kolkkoutta eikä sovi enää tähän päivään.

Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin

Kivistä harmittaa se, että nyt esiin nostetut ongelmat antavat Espoon keskuksesta negatiivisen kuvan.

– Meillä on käynnissä jatkuva projekti, jossa kohotetaan tätä ei-niin-hyvää yleisilmettä. Alue on kuitenkin edistynyt valtavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Palvelut ovat parantuneet ja alue on siistiytynyt.

– Järjestyshäiriöt ja epäsiisteys ovat periaatteessa kuitenkin helppoja asioita puuttua. Vaikeampi pala on saada koko alueen yleisilme viihtyisemmäksi ja nykyaikaisemmaksi. Riippuu pitkälti budjetista mitä lopulta voidaan tehdä, Kivinen sanoo.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme