Mainos
Mainos

Ihmisiltä jää tukia saamatta tietämättömyyden takia – Kela-pomo myöntää: "Tässä on parantamisen paikka"

Kela aikoo keskittyä jatkossa yksinkertaistamaan palvelujaan, jotta ne olisivat enemmän asiakaslähtöisiä.  

Viranomaisten velvollisuus on neuvoa tukea tarvitsevaa asiakasta. Useissa tapauksissa Kelan asiakkaat ovat kuitenkin tarvinneet Oikeutta ja neuvontaa ry:n apua, jotta he ymmärtäisivät, mitä tukia heidän on mahdollista saada Kelasta.

– Eräs tapaus oli ikäihminen, jolle kukaan ei ollut kertonut, että hän voisi saada eläkkeensaajan hoitotukea. Hänellä oli monta erilaista sairautta. Hän voisi saada myös invalidipysäköintikortin autolle, Oikeutta ja neuvontaa ry:n puheenjohtaja Jaana Andersin kertoo Huomenta Suomessa.

Henkilö ei osannut itse vaatia, eikä hänelle näistä palveluista myöskään kerrottu Kelassa. Kelan pääjohtaja myöntää, että tässä on parantamisen paikka.

– Jotain on siinä viranomaistoiminnan ja kansalaisen ymmärryksen välissä, sellaista johon tarvitaan tulkkia, niin sanotusti, Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen kertoo.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme