Mainos
Mainos

Itä-Häme -lehti selvisi syytteittä STT:n doping-jutussa

STT:n doping-jutun julkaisemiskiistasta on tehty ensimmäinen päätös. Lahden kihlakunnansyyttäjä teki syyttämättäjättämispäätöksen Itä-Häme -lehden päätoimittajaa vastaan tehdyssä jutussa. Syyttäjän mukaan lehden päätoimittaja ei syyllistynyt herjaukseen, kun lehti julkaisi uutisen hiihtäjä Jari Räsäseen kohdistuneista doping-epäilyistä.

Lahden kihlakunnansyyttäjän Markku Janhusen mielestä päätoimittaja Ari Helminen ei syyllistynyt herjaukseen eikä edes painovapauslain tuottamukselliseen väärinkäyttämiseen, kun hän vilpittömässä mielessä julkaisi "luotettavana pidetyn uutistoimiston antaman ja muutoinkin julkisuuteen saatetun uutisen". Hiihtäjä Jari Räsänen on jättänyt tutkintapyynnön Suomen Tietotoimistoa ja kaikkiaan 23 lehteä vastaan epäillen niitä kunnianloukkauksesta.

Markku Janhunen kiinnittää huomiota siihen, että jutussa mainitaan kolme kertaa tietojen olevan peräisin Suomen Tietotoimistosta. Hänen mukaansa uutistoimistojen uutisten todenperäisyyden varmistaminen olisi sanomalehtien päätoimittajille käytännössä jokseenkin vaikeaa ja osin mahdotonkin tehtävä. Syyttämättäjättämispäätöksessä korostetaan myös sitä, että Räsäsen oma kanta on uutisoinnissa tuotu nimenomaisesti ja selkeästi esiin. Hiihtäjän vastine julkaistiin sellaisenaan seuraavassa Itä-Hämeen numerossa.
(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme