Mainos
Mainos

Jalkapallo piristää panimoiden kesää

Kun suomalaiset ovat kokoontuneet ruudun ääreen seuraamaan jalkapallon MM-kisoja, on janojuoman riittävyys yleensä pyritty varmistamaan jo ennakolta. Kisojen potentiaali oluenkulutuksen kasvattajana tiedostettiin panimoteollisuudessa hyvissä ajoin.

Karjala-oluen tuotepäällikkö Seppo Käck Hartwallilta kertoo, että tämän luokan urheilutapahtumat otetaan aina huomioon, koska ne tarjoavat lisämyynnin mahdollisuuden. MM-kisojen arvoa nostaa vielä se, että ne kestävät pitkään ja sijoittuvat sopivasti lomakauden alkuun.

-Trendi näyttää tosiaan olevan se, että kokoonnutaan joko kotiin tai ravintolaan seuraamaan ottelua yhdessä. Elämystä ikään kuin parannetaan sillä tavalla, Käck toteaa. Käck ei kuitenkaan pysty tarkasti sanomaan, mikä on kisojen vaikutus kesän kokonaismyyntiin. Vertailua vaikeuttaa myös se, että alkukesä oli paljon viimevuotista kylmempi. Myynti on joka tapauksessa ollut korkeammalla kuin vuonna -96. Karjala-olut on Käckin mukaan viime aikoina mennyt vahvasti mukaan joukkueurheiluun. Tämä näkyy myös mainonnassa.

-Meillähän pyörii parhaillaan tv:ssä jalkapalloaiheinen mainos. Myös ulkomainonnassa on käytetty jalkapalloa. Teemme lisäksi yhteistyötä suomalaisen jalkapalloilun kanssa. Tosin se on vielä aika pienimuotoista jääkiekkoon verrattuna.

Aurinko vaikuttaa kisoja enemmän

Sinebrychoffin avainasiakaspäällikkö Markku Taskinen ei pidä MM-kisojen vaikutusta yhtä merkittävänä.

-Kyllä aurinko vaikuttaa oluenmyyntiin kuitenkin huomattavasti enemmän kuin MM-kisat. Arvioisin, että jalkapallon vaikutus meidän volyymeissä on korkeintaan prosenttien luokkaa. Se ei vielä vaadi mitään erikoistoimia tuotannossa. Taskisen mukaan Sinebrychoff ei ole markkinoinnissa hyödyntänyt MM-kisoja.

-Pääomistajamme Carlsberg oli ottamassa jalkapallon MM-kisoja, mutta hävisi kilpailun. Jos Carlsberg olisi ollut kisoissa mukana, mekin olisimme varmasti hyödyntäneet niitä jollakin tavalla. Sinebrychoff satsasi pari vuotta sitten voimakkaasti jääkiekon MM-kisoihin, mutta silloin myynnin lisäys jäi Taskisen mukaan odotettua pienemmäksi.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme