Mainos
Mainos

Jos otat, älä lenkkeile

Alkoholin nauttimista ei kannata yhdistää urheiluun. Pienikin promillemäärä lisää riskejä loukkaantumiseen ja tapaturmin, kertoo A-klinikkasäätiön johtava ylilääkäri Pekka Heinälä.

– Esimerkiksi lenkkipolulla riski nilkan nyrjähtämiseen kasvaa. Jos ottaa alkoholia, kannattaa välttää myös raskaita töitä ja pysyä kaukana esimerkiksi ruohonleikkurista, Heinälä linjaa.

Lisäksi alkoholi kuormittaa sydän- ja verenkiertoelimistöä. Rytmihäiriön riski nousee.

Lenkille tai saunaan ei kannata lähteä myöskään krapulassa, kun elimistö palautuu.

"Ei siideriäkään"

A-klinikkasäätiön Heinälä ei lähtisi urheilusuoritukseen yhdenkään siiderin jälkeen.

– Taukoa tulisi pitää ainakin parin tuntia annoksesta. Jos juo kolme siideriä, lenkille ei kannata lähteä heti aamullakaan, hän neuvoo.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme