Mainos
Mainos

Jyväskylän junaturmassa kymmenen kuollutta

Jyväskylän ratapihalla tapahtui iltapäivällä kuolonuhreja vaatinut junaonnettomuus. Surmansa saivat yhdeksän matkustajaa ja veturimies. Onnettomuudessa loukkaantui 47 matkustajaa.

Toistaiseksi tuntemattomasta syystä matkustajajuna suistui kiskoilta iltapäivällä kello kahden maissa, ja kahdeksan vaunua kaatui ratapihalle. Junan veturi lensi noin 50 metrin päähän kiskoilta. Onnettomuusjuna on Turusta kello 9.52 Pieksämäen suuntaan lähtenyt juna. Onnettomuusjuna oli Tampereen asemalta lähtiessä kaksikymmentä minuuttia myöhässä. Juna oli tullut silminnäkijän kertoman mukaan kohtalaisen lujaa ja kaatunut Jyväskylän ratapihalle tultaessa. Juna kaatui osittain nelostielle, joka kulkee kaupungin halki. Jyväskylän palo- ja pelastustoimen päällikkö Markku Mensala epäilee, että liian kova vauhti oli syynä onnettomuuteen.

Junassa oli noin 500 matkustajaa. Osa käveli omin jaloin pois, osa tarvitsi heti hoitoa. Kuolleiden henkilöllisyydestä ei vielä ole varmuutta. Ylilääkäri Tapio Tervo ei usko, että kuolonuhrien määrä enää tästä nousee. Loukkaantuneista noin 20-25 henkilöä joutuu jäämään sairaalaan. Lievimpiä vammoja saaneet ovat jo päässeet lähtemään kotiin. Kaikki loukkaantuneet ovat tiettävästi suomalaisia.

Autoilijoita kehotetaan kiertämään Jyväskylän rantaväylä

Jyväskylän ns. rantaväylä on junaturman vuoksi osittain poikki. Poliisi arveli iltapäivällä, että tie saadaan kunnolla auki vasta huomenna. Autoilijoita suositellaankin käyttämään kiertoteitä. Poliisi opastaa autoilijoita oikeille kiertoreiteille. Onnettomuus synnytti väylälle melkoiset ruuhkat, mutta tilanne alkoi helpottaa pari tuntia turman jälkeen. Poliisi muistuttaa viikonlopun viettoon matkaavia, että Jyväskylän pystyy kiertämään joko Mattilanniemen ja keskustan tai Kuokkalan kautta.

Presidentti esitti surunvalittelunsa

Tasavallan presidentti Martti Ahtisaari esitti surunvalittelunsa Jyväskylän junaonnettomuuden johdosta. Presidentin kanslia välitti iltapäivällä seuraavan tiedotteen: "Olen järkytyksellä vastaanottanut tiedon Jyväskylän junaonnettomuudesta. Esitän surunvalitteluni onnettomuuden uhrien omaisille. Kiitän kaikkia pelastustöihin osallistuneita. Tasavallan presidentti Martti Ahtisaari." Liikenneministeri Matti Aura esitti tänään surunvalittelunsa hallituksen puolesta. Aura välitti myös Wienissä työmatkalla olevan pääministeri Paavo Lipposen henkilökohtaiset surunvalittelut.

Veturin mustaa laatikkoa etsittiin vielä illansuussa

Onnettomuusjunan veturin mustaa laatikkoa etsittiin illansuussa. Laatikosta saadaan selville junan tulonopeus onnettomuuspaikalle. Onnettomuuden tutkinta on vielä alkuvaiheessa, mutta onnettomuuspaikka on videoitu jo valoisalla.
-Lumi peittää jo jälkiä täällä, joten se hieman vaikeuttaa tutkimista enää illalla. Mustaa laatikkoa aiomme kuitenkin vielä etsiä ja mahdollisesti myös purkaa, sanoo johtava tutkija Kari Alppivuori onnettomuustutkintakeskuksesta.
-Laatikko saadaan nopeasti purettua, mutta analysointiin saattaa mennä jonkin aikaa, arvelee Alppivuori.

Vaunuja ei ole onnettomuuden syyn takia tutkittu vielä lainkaan, joten esimerkiksi matkatavarat ovat vaunuissa yön yli.
-Vaunujen tutkiminen menee huomiseen, koska syy tuskin on vaunuissa, sanoo Alppivuori. Alppivuori arvelee, että onnettomuuspaikka voidaan raivata huomenna puolenpäivän jälkeen.
-Tämä on sen verran iso juttu, että haluamme rauhassa katsoa tilannetta. Onnettomuustutkintakeskuksesta paikalla on kolme henkilöä.

Vauhti kova, turman tarkat syyt epäselviä

VR:n johto ei vielä illalla esittänyt arvioita Jyväskylän junaturman syistä. Silminnäkijähavaintojen perusteella on kuitenkin ilmeistä, että juna ajoi ratapiha-alueella liian kovaa.
-Onnettomuuden syyt on ensin selvitettävä, ja sitten on johtopäätösten aika. Tällainen onnettomuus kyllä pakottaa harkitsemaan turvallisuuskysymyksiä uudelleen, sanoo VR:n pääjohtaja Henri Kuitunen.

Toijalasta lähtiessään juna oli 8 minuuttia ja Tampereelta lähtiessään 20 minuuttia myöhässä. Kuljettaja otti matkan aikana kuitenkin kiinni vain 4-5 minuuttia myöhästymisestä, kertoo Ratahallintokeskuksen apulaisjohtaja Yrjö Poutiainen. Tampereen ja Jyväskylän välillä sen kulussa ei Poutiaisen mukaan havaittu mitään poikkeavaa.
-Mitkään nyt käytettävissä olevat tiedot eivät viittaa siihen, että kuljettaja olisi linjalla ajanut ylinopeutta, sanoo Poutiainen.
-Aikataulussa pysyminen on tärkeää, mutta sitä ei voi asettaa turvallisuuden kanssa vastakkain. Tätä olemme korostaneet, ja kuljettajat sen myös ymmärtävät, vakuuttaa pääjohtaja Kuitunen.

Radalta suistuneen junan veturissa oli kuljettaja ja koneapulainen. Kuljettaja kuoli onnettomuudessa ja koneapulainen loukkaantui. Molemmat olivat työssään kokeneita. Menehtynyt kuljettaja oli aloittanut työvuoronsa keskiyöllä. Vuoroon sisältyi ohjeiden mukainen kuuden tunnin lepoaika päivän aikana. Kuljettajalla ei siis ollut takanaan työvuoroa, joka olisi ollut poikkeuksellisen raskas. Tampereen ja Jyväskylän välinen rata sekä Jyväskylän rautatieaseman opastinlaitteet ovat hyvässä kunnossa, joten onnettomuuden syy ei todennäköisesti liity niihin. Rata on perusparannettu, ja Jyväskylän opastinlaitteet on uusittu melko hiljattain eli vuonna 1991.

Omaiset voivat kysellä junaturman uhreista puhelimella

Kriisityöntekijät arvelevat, että ensi yöstä tulee vilkas varsinkin Jyväskylän kriisikeskuksessa. Silloin loukkaantuneiden omaisten odotetaan saapuvan Jyväskylään. Omaisia kehotetaan ottamaan yhteys Mobilen tukiasemaan puhelinnumeroon 014-625 960. Onnettomuuden uhreista voi tiedustella Keski-Suomen keskussairaalan numerosta 014- 691 929, 691 829 tai 691 623.

Kriisiryhmä on huolissaan onnettomuuspaikalta ominpäin pois lähteneistä matkustajista. Heitä pyydetään ottamaan yhteys paikkakuntansa kriisityöntekijöihin tai terveyskeskukseen. Keskussairaalan oma henkisen tuen ryhmä hoitaa puolestaan loukkaantuneiden kriisihoidon sairaalassa.
(MTV3-STT)


Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme