Mainos
Mainos

Keski-iän liikunta suojaa muistisairauksilta

Keski-iässä harrastettu liikunta suojaa muistisairauksilta. Liikunnan lisääminen auttaa muistisairauden oireisiin myös sairauden jo puhjettua. Muistisairauksien ennaltaehkäisyä tutkitaan valtakunnallisessa FINGER-tutkimuksessa.  

Parhaat tulokset saa, jos hikiliikuntaa harrastaa 2-3 kertaa viikossa vähintään puolen tunnin ajan. Liikunnan tulisi olla myös älyllistä ja sosiaalista. Sopivia liikuntamuotoja ovat esimerkiksi tanssi ja ryhmäliikunta.  

Yli 65-vuotiailla riski sairastua muistisairauksiin kaksinkertaistuu joka viides vuosi. Keski-ikäisenä ylipaino, korkea verenpaine ja koresteroli yhdessä kuusinkertaistavat riskin sairastua muistisairauksiin myöhemmällä iällä. Diabetes ja korkea verensokeri kaksinkertaistavat sairastumisriskin. 

Liikunnan lisäksi muistisairauksia voi ehkäistä samoilla keinoilla kuin sydän- ja verisuonitautejakin. 

- Aktiivinen elämäntapa, monipuolinen keveähkö ruokavalio ja negatiivisen stressin välttäminen ovat keinoja ehkäistä muistisaurauksia, kertoo geriatrian professori Miia Kivipelto Tukholman Karoliinisesta instituutista.  

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme