Mainos
Mainos

Kommentti: Miksi Itä- ja Pohjois-Helsinkiä sorsitaan? Kaupunkipyörät koko kaupunkiin, kiitos!

1,6 miljoonaa poljettua matkaa. Käyttäjäkunta kolminkertaistui. Kaupunkipyörä on Helsingin uusi menestystuote. Miksi se ei ole kaikkien oikeus? ihmettelee MTV Uutisten toimittaja Joonas Lepistö.

Alkuun varoitus – kyseisen ehdotuksen toteuttaminen tuo julkiselle sektorille säästöjä.  

Samalla kun HSL:n asiantuntija hehkuttaa, että yksi euro pyöräteihin tuo kahdeksan euroa takaisin, kaupunkipyöräpalvelua ollaan jähmettämässä nykyiseen kokoonsa.

Alue rajautuu nykyisellään idässä Kalasatamaan, pohjoisemmassa Pasila-Käpylä-Munkkiniemi-akseliin ja etelässä Itämereen. HSL:n Tarja Jääskeläisen mukaan nykyinen verkosto on tosiasiallinen koko myös "toistaiseksi". 

Jääskeläinen muistuttaa, että jo pelkät asiakasmaksut kattoivat palvelusta syntyneet kauden kustannukset. HSL:ssä muistetaan ylistää yhteiskunnalle satavia terveyshyötyjä, mutta kun kysyn, miksi aluetta ei laajenneta joka puolelle Helsinkiin, niin vastaukseksi saan, että kyseessä olisi iso investointi.

Monille oma pyörä on iso investointi – liian iso. Usealla saattaa kuitenkin olla mahdollisuus käyttää 25 euroa puolen vuoden mittaisessa pyöräilykaudessa kaupunkipyörään. Tätä mahdollisuutta ei päättäjien kannata unohtaa.

Jokunen vuosi sitten, selvitin kaupunginosien välisiä terveyseroja. Selväksi kävi, että esimerkiksi itäisessä Helsingissä on merkittäviä terveysongelmia. Terveyttä tuottavia elementtejä pitäisi viedä ainakin sinne, missä niiden tarve on suurin. Erityisesti silloin se on järkevää, kun asukkaat ovat saatavasta palvelusta suorastaan innoissaan. 

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa seuranneena toimittajana olen huomannut, että ei sote-päivää ilman ennaltaehkäisy-termiretoriikkaa. Eikö pyöräilymäärien kasvu ole mitä parhainta sote-uudistusta?

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme