Mainos
Mainos

Kuluttajat suosivat kotimaista

Kuluttajat uskovat, että kotimaisia tuotteita suosimalla voi vaikuttaa maan talouteen ja työllisyyteen. He ovat myös ryhtyneet sanoista tekoihin: Tilastokeskuksen toukokuussa haastattelemista suomalaisista joka neljäs ilmoitti ostaneensa neljän edellisen viikon aikana entistä useammin kotimaista tavaraa.

Kotimaisuuteen kiinnittivät eniten huomiota naispuoliset yrittäjät, joista joka toinen oli muuttanut valintojaan kotimaista suosivaan suuntaan. Naiset ja yli 50-vuotiaat kantoivat myös keskimääräistä enemmän huolta kotimaisten tuotteiden menekistä. Miehille, alle 30-vuotiaille ja työttömille asia ei ollut yhtä tärkeä.

Kaikki väestöryhmät sanoivat lisänneensä kotimaisten tuotteiden suosimista. Jotkut ostajat haluavat suosia aina kotimaista, mutta toisten valinnan saattaa aina ratkaista tuotteen hinta. Suomalaiset suosivat varsinkin suomalaista ruokaa, sillä joka toinen vastaaja ilmoitti, että kotimaisuus vaikutti edellisellä kauppakäynnillä paljon elintarvikkeiden valintaan.
(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme